لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

ناهید بهروزی، شهروند بهائی، در کرج بازداشت شد


رادیو فردا مطلع شده ناهید بهروزی، شهروند بهائی ساکن کرج، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است.

منابع آگاه روز دوشنبه هشتم مردادماه به رادیو فردا گفتند که مأموران امنیتی با ورود به منزل خانم بهروزی در شهرک بنفشه کرج او را بازداشت کرده‌اند.

این در حالی بوده که هیچ یک از اعضای خانواده این شهروند بهائی در منزل حضور نداشتند.

از نهاد بازداشت‌کننده و دلیل بازداشت ناهید بهروزی اطلاعی در دست نیست.

نیروهای امنیتی در تیر ماه نیز یک شهروند بهائی را در شهر ماکو در استان آذربایجان غربی بازداشت کردند و دادگاه دو شهروند بهائی دیگر نیز در بابل برگزار شد.

رادیو فردا در گزارش‌های قبلی خود به محرومیت‌های جدید بهائیان از جمله محدودیت‌ در خاکسپاری در آرامستان بهائیان در تهران، پلمب مغازه‌های این شهروندان و اخراج از مشاغل اشاره کرده و نوشته بود که با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهایی در ایران آغاز شده است.

جمهوری اسلامی آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

حدود یک ماه پیش اتحادیه اروپا همراه با بیش از ۵۰ نماینده مجلس و سناتور از کشورهای مختلف اروپایی از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا آزار و اذیت اقلیت مذهبی بهائی را متوقف کند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد نیز در گزارش مفصلی که روز یکم مرداد منتشر کرد، نوشت که از دهه شصت خورشیدی به این سو، بهائیان در ایران «با نیت نسل‌کشی هدف قرار گرفته‌اند و آزار و اذیت و حملات علیه اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی و مخالفان سیاسی بدون مجازات عوامل آن ادامه یافته است.»

او آزار بهائیان را در کنار رفتار جمهوری اسلامی با زندانیان و مخالفان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ را «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» خواند و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد.

XS
SM
MD
LG