لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

ضرب‌ و شتم کودک کار؛ مدیر و نگهبان مرکز زیر نظرِ بهزیستی بازداشت شدند


تصویری از ویدئوی ضرب‌ و شتم کودک کار در مرکز تحت نظر بهزیستی
تصویری از ویدئوی ضرب‌ و شتم کودک کار در مرکز تحت نظر بهزیستی

به‌ دنبال انتشار ویدئویی از ضرب و شتم کودکی در یک مرکز نگهداری از کودکان کار در ماهدشت کرج و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی ایران از تعطیلی موقت این مرکز و بازداشت دو نفر از مسئولان آن خبر داد.

در روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد فردی درشت‌هیکل که به نظر می‌رسد یکی از افراد مسئول در این مرکز باشد یک کودک را به شدت کتک می‌زند.

شاهین صمدپور، خبرنگار، روز ۲۸ شهریور برای نخستین‌ بار این ویدئو را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

یک روز بعد، پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور، سازمان بهزیستی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ «موضوع ضرب و شتم کودکان در یک مرکز نگهداری بررسی شد و با احراز تخلف صورت گرفته با حکم دادستانی این مرکز تعطیل شد و مدیر و نگهبان آن بازداشت موقت شدند.»

پس از محرز شدن تخلف صورت گرفته در این مرکز، هشت کودکی که در این مرکز نگهداری می‌شدند، نیز به یک مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان منتقل و یکی از مربیان بخش دولتی هم برای مراقبت آنها اعزام شد.

در این اطلاعیه، نام این مرکز نگهداری به صورت اختصاری «د. ش.» و کودک هدف ضرب و شتم با نام «معروف»، یک تبعهٔ مقیم ایران، معرفی شده است.

شمار زیادی از کودکان کار و خیابان در ایران را کودکان افغانستانی و پاکستانی تشکیل می‌دهند، با این حال در اطلاعیهٔ بهزیستی مشخص نشده که ملیت کودک قربانی خشونت‌ چیست.

با این حال این خبر در میانهٔ افزایش حساسیت‌ها نسبت به حضور اتباع افغان در ایران و تأکید مقام‌های مسئول مبنی بر ضرورت ساماندهی و اخراج آنها از کشور منتشر شده است.

سازمان بهزیستی اعلام کرده پس از انتشار ویدئوی یادشده، بهزیستی استان البرز جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و پس از مصاحبهٔ تیمی اعزامی بهزیستی با کودکان و مربیان حاضر در مرکز و بازبینی دوربین‌ها، تخلف محرز تشخیص داده شد.

در گزارش این سازمان آمده که پس از بررسی دوربین توسط واحد حراست و صحبت با پرسنل مرکز، مشخص شد که کودکی به نام «معروف» (تبعه مقیم ایران) روز ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح، در حالی‌ که پرسنل مرکز در حیاط مشغول چیدن سبزی بوده‌اند، به دلیل بازماندن درِ کوچک حیاط، با برداشتن چاقوی اره‌ای اقدام به فرار کرده است.

طبق این گزارش، پس از بازگرداندن این کودک به مرکز، نیروهای واحد نگهبانی برای پس گرفتن چاقو اقدام کرده اما به‌دلیل «فرار مددجو، کودک مورد ضرب و شتم قرار گرفته است».


این نخستین‌ بار نیست که ضرب و شتم، کودک‌آزاری و معلول‌آزاری در نهادهای زیر نظارت سازمان بهزیستی در ایران خبرساز می‌شود.

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «تعرض، تجاوز و ضرب و جرح» معلولان در مرکز نگهداری «مهرآفرین» در کرج، اداره بهزیستی البرز ضمن تأیید تخلفات صورت‌گرفته، از «ابطال» و «تعطیلی دائم» این مرکز خبر داد.

بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان و مدیر «کمپین معلولان»، در ویدئویی که روز ۱۵ اسفند منتشر کرده بود از موارد «تعرض، تجاوز، ضرب و جرح و اخذ شهریه‌های نامتعارف ۲۰ تا ۵۰ میلیونی» در مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان مردان مهرآفرین کرج خبر داده بود.

به گفته آقای مروتی، این تخلفات از سوی خانواده‌های افراد دارای معلولیت شناسایی و افشا شده است و در پی آن سازمان بهزیستی و دادستانی به مسئله وارد شده‌اند.

«کمپین معلولان» نیز مردادماه سال گذشته تصاویری از برخورد خشن پرستاران و ضرب‌ و شتم معلولان ذهنی در مرکز نگهداری و توانبخشی «نیلوفران آبی» در شهر بوشهر منتشر و اعلام کرده بود که علاوه بر «اذیت و آزار و بدرفتاری وحشتناک»، معلولان ساکن در این مرکز دچار «سوء تغذیه و وضعیت بد بهداشتی» هم هستند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG