لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

هشدار چین درباره امکان بروز فاجعه انسانی در رفح؛ بایدن خواستار حفظ جانِ غیرنظامیان شد


چادرهای پاره‌شده اردوگاهی در رفح به‌دلیل حملات هوایی اسرائیل به این منطقه، ۲۳ بهمن
چادرهای پاره‌شده اردوگاهی در رفح به‌دلیل حملات هوایی اسرائیل به این منطقه، ۲۳ بهمن

همزمان با اصرار اسرائیل برای حمله زمینی به رفح، شماری از چهره‌های سیاسی و بین‌المللی به این کشور نسبت به عواقب عملیات زمینی در رفح بر غیرنظامیان فلسطینی رانده‌شده به این بخش از جنوب باریکه غزه ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند.

رئیس‌جمهور آمریکا، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، وزیر خارجه آلمان، وزارت خارجه چین و شمار دیگری از چهره‌های بین‌المللی، همزمان با گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل از ادامه برنامه نظامی ارتش برای آغاز عملیات زمینی همزمان با کار ارتش به روی طرحی جهت جابه‌جا کردن دوباره صدها هزار رانده شده به رفح، این هشدارها را مطرح کرده‌اند.

چین نیز نسبت به احتمال بروز فاجعه انسانی در صورت حمله زمینی به رفح هشدار داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل عملیات زمینی ارتش در رفح را برای تحقق اهداف جنگ ضروری نامیده و اعضای کابینه جنگ از این تصمیم حمایت کرده‌اند.

جو بایدن دوشنبه ۲۳ بهمن در پی دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از اسرائیل خواست اطمینان حاصل کند که جان غیرنظامیان جابه‌جا شده در رفح در امان خواهد بود.

آقای بایدن گفت «بسیاری از مردم آن‌جا آواره و چندین بار جابه‌جا شده و اکنون در رفح جمع شده و آسیب‌پذیر هستند».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود «فعالیت نظامی در رفح نمی‌تواند بدون داشتن طرح دفاعی قابل اعتمادی از سوی اسرائیل در مورد ماندن غیرنظامیان دراین منطقه، ادامه یابد».

به گفته جو بایدن، در میان فلسطینیان کشته‌شده، «بیش از حد غیرنظامیان و کودکان بی‌گناه» وجود داشتند.

بیانیه کاخ سفید در خصوص دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه اردن نیز حاکی بود که واشینگتن از عملیات اسرائیل در رفح بدون تضمین جان غیرنظامیان پناه گرفته در این منطقه حمایت نخواهد کرد.

ملک عبدالله دوم که با درخواست از آمریکا برای اعمال فشار بر اسرائیل جهت توقف جنگ به کاخ سفید رفته بود، پس از مذاکرات با آقای بایدن، گفت حمله اسرائیل به رفح «قابل تحمل نیست» و باید «آتش‌بس طولانی‌مدت» اعلام شود.

پادشاه اردن همچنین در اشاره به «تشدید خشونت شهرک‌نشین‌های افراطی در قبال فلسطینیان کرانه غربی» گفت نباید از وضعیت در کرانه باختری و اماکن مقدسه قدس نیز غافل بود.

وزیر خارجه آلمان نیز که این هفته در سفری دیگر راهی اسرائیل و منطقه خواهد شد، گفت نگران عملیات قریب‌الوقوع اسرائیل در رفح است.

آنالنا بائربوک سه‌شنبه گفت «اسرائیل حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند اما این امر اخراج جمعیت را توجیه نمی‌کند».

فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم دوشنبه شب گفته بود هر شکلی از حمله به رفح «دهشتناک» خواهد بود زیرا ممکن است به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان منجر شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در اظهاراتی مشابه سخنان آقای تورک گفت عملیات اسرائیلی در صورت عملی شدن، «یک فاجعه انسانی غیرقابل توصیف» را بدنبال خواهد آورد.

در ادامه فشارها و ابراز نگرانی جامعه جهانی از عواقب آغاز عملیات زمینی اسرائیل در رفح، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اسرائیل را به «توقف فوری» عملیات زمینی برای «جلوگیری از یک فاجعه انسانی» فراخواند.

بیانیه پکن تأکید دارد چین «اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب برساند و نقض کننده قوانین بین‌المللی باشد را محکوم کرده و با آن مخالف است».

چین با اسرائیل که متحد راهبردی آمریکا در خاورمیانه است، روابط کامل سیاسی دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز سه‌شنبه گفت مسکو از هر طرحی که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان جنگ غزه منجر شود، حمایت خواهد کرد.

وال استریت جورنال دوشنبه نوشته بود ارتش اسرائیل طرحی برای برپایی شهرک‌های چادری به عنوان بخشی از تخلیه جمعیت در رفح پیش از آغاز عملیات خود در این منطقه ارائه کرده است.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکا از تخلیه بخش‌هایی از شمال رفح برای اسکان جابه‌جا شدگان خبر داده و گفته بود از ارتش خواسته طرح تخلیه جمعیت غیرنظامی را به دولت او ارائه کند.

نگاه‌ها برای دستیابی به توافق اسرائیل و حماس به قاهره دوخته شده است

روز سه‌شنبه قاهره، پایتخت مصر، میزبان هیئت‌هایی از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و آمریکا است تا در گفت‌وگو با رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر و هیئت قطری به ریاست نخست‌وزیر آن کشور، برای دستیابی به توافق جدیدی میان اسرائیل و گروه حماس تلاش کنند.

جو بایدن دوشنبه در کاخ سفید گفت دولت او به روی توافقی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از اسارت حماس کار می‌کند که منجر به آتش‌بس دست‌کم شش هفته‌ای در غزه شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه شب گفته بود هیچ دلیلی وجود ندارد عملیاتی که اسرائیل بامداد دوشنبه در رفح برای نجات جان دو گروگان خود در رفح انجام داد، بر ماهیت مذاکراتی که در قاهره در جریان است، اثر داشته باشد.

رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که دولت بنیامین نتانیاهو به آمریکا و مصر خبر داده بود که عملیات کوماندویی‌اش در بامداد دوشنبه «صرفاً» برای آزاد کردن آن دو گروگان بوده که از وجود آن‌ها در خانه‌ای مشخص در شهر رفح اطلاعات قطعی دریافت کرده بود و طرح نجات این دو شهروند اسرائیلی به مفهوم آغاز عملیات زمینی در رفح نبوده است.

در جریان عملیات اسرائیلی که دو مرد ۵۹ و ۷۰ ساله پس از ۱۲۹ روز اسارت آزاد شدند، نیروی هوایی و تانک‌های ارتش اسرائیل اقدام به آتشباری کردند تا نیروهای کوماندوی اسرائیلی سالم خود و گروگان‌ها را از رفح بیرون ببرند.

منابع فلسطینی از ۶۷ تا یکصد کشته در عملیات یادشده اسرائیلی خبر دادند.

در این میان، وزارت بهداشت غزه که کماکان تحت کنترل گروه افراطی حماس است، سه‌شنبه اعلام کرد ۱۳۳ تن در شبانه‌روز اخیر کشته شده‌ و شمار کلی تلفات از آغاز جنگ به ۲۸ هزار و ۴۷۳ تن رسیده و تعداد کشته‌شدگان از ۶۸ هزار تن فراتر رفته است.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG