لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

بایدن: تیراندازی مرگبار به شهروند آمریکایی در کرانه باختری «غیرقابل قبول» است


وزیر خارجه ایالات متحده از کشته شدن یک شهروند آمریکایی به نام عایشه‌نور ازگی ایگی در کرانه باختری ابراز تاسف کرد و خواستار روشن شدن موضوع شد.

در همین رابطه، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز بیانیه‌ای صادر کرد.

مقام‌های فلسطینی و ترکیه روز جمعه اعلام کردند که عایشه‌نور ازگی ایگی، دارای تابعیت آمریکا و ترکیه، در جریان اعتراضات علیه گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری با اصابت گلوله «سربازان اسرائیلی» به سرش کشته شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای که در این مورد صادر کرده نوشته است: «من از مرگ عایشه‌نور ایگی به‌شدت خشمگین و عمیقاً متأثر هستم. عایشه‌نور به‌تازگی از یک دانشگاه آمریکایی فارغ‌التحصیل شده بود. او همچنین یک فعال بود که آرمان‌گرایی‌اش او را به کرانه باختری کشاند تا به‌طور مسالمت‌آمیز علیه گسترش شهرک‌سازی‌ها اعتراض کند. تیراندازی که منجر به مرگ او شد، کاملاً غیرقابل‌قبول است.»

این بیانیه می‌افزاید که «اسرائیل مسئولیت مرگ عایشه‌نور را پذیرفته است و یک تحقیقات اولیه نشان داده است که این حادثه ناشی از یک اشتباه اندوهبار و نتیجه تشدید غیرضروری تنش‌ها بوده است. دولت ایالات متحده دسترسی کامل به تحقیقات اولیه اسرائیل داشته است و انتظار دارد که با ادامه تحقیقات، همچنان این دسترسی برقرار باشد تا بتوانیم به نتایج آن اطمینان داشته باشیم.»

آقای بایدن افزوده است که «ما به ارتباط نزدیک خود با مقامات اسرائیلی و فلسطینی در خصوص شرایطی که به مرگ عایشه‌نور منجر شد، ادامه خواهیم داد. باید مسئولیت‌پذیری کامل وجود داشته باشد. و اسرائیل باید بیشتر تلاش کند تا اطمینان حاصل شود که حوادثی مانند این دیگر هرگز رخ ندهد.

پیش از او، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز که به دومینیکن سفر کرده بود روز جمعه ۱۶ شهریور با ابراز «عمیق‌ترین تسلیت» دولت آمریکا به خانواده خانم ایگی گفت باید دریافت که چه روی داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بلینکن با بیان اینکه واشینگتن اطلاعات بعدی را در دسترس قرار خواهد داد «و در صورت لزوم، اقدامی انجام خواهد داد» گفت: «من اولویتی بالاتر از امنیت و حفاظت از شهروندان آمریکایی در هر جا که باشند ندارم».

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم با ابراز تاثر شدید از مرگ خانم ازگی ایگی گفت: «با دولت اسرائیل تماس گرفته‌ایم تا اطلاعات بیشتری را بخواهیم و خواستار تحقیق درباره این حادثه شدیم».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و همچنین وزارت خارجه این کشور کشته شدن این شهروند را محکوم کرده و دولت اسرائیل را مسئول قتل او دانسته‌اند.

ارتش اسرائیل با اعلام اینکه نیروهایش به طرف یک مرد که «عامل اصلی تحریکات» بود تیراندازی کردند، گفته است در حال بررسی گزارش‌ها درباره «کشته شدن یک زن تبعه خارجی بر اثر شلیک گلوله در منطقه» است.

به گزارش رویترز، عایشه‌نور ایگی اخیرا از «دانشگاه واشینگتن» در سیاتل دانش‌آموخته شده بود و رئیس این دانشگاه در بیانیه‌ای خبر جان باختن او را «هولناک» خواند.

به گزارش خبرگزاری تشکیلات خودگردان فلسطینی، وفا، این کنشگر ۲۶ ساله در جریان راهپیمایی اعتراضی فعالان در بیتا، روستایی در نزدیکی نابلس که «شاهد حملات مکرر شهرک‌نشینان به فلسطینیان بوده»، کشته شد.

به گفته کریس ون هولن، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خانم ایگی سومین آمریکایی کشته شده در کرانه باختری از هفتم اکتبر سال گذشته است.

این سناتور دموکرات دولت جو بایدن را متهم کرد که «به اندازه کافی برای پیگیری عدالت و پاسخگویی از جانب آنها کاری انجام نداده است».

در خبری دیگر، خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های بهداشتی کرانه باختری گزارش داده‌اند که روز جمعه در جریان حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستایی در کرانه باختری، یک دختر ۱۳ ساله بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

ارتش اسرائیل مقابله با «رویارویی خشونت‌آمیز بین ده‌ها شهرک‌نشین و فلسطینی‌ها در این منطقه» را تایید کرد و گفت درباره کشته شدن این دختر ۱۳ ساله در حال تحقیق است.

حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی به فلسطینیان کرانه باختری در هفته‌های اخیر افزایش یافته و ایالات متحده تحریم‌هایی علیه برخی از اسرائیلی‌های دخیل در این حملات وضع کرده است.

بحران کنونی در منطقه از ۱۵ مهر سال گذشت و با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون حدود ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG