لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

بلینکن: چین می‌خواهد به قدرت مسلط جهان تبدیل شود


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۶ مهر، ضمن هشدار دوباره در مورد تایوان، گفت چین به دنبال آن است که از آمریکا که هم‌اکنون قدرت برتر جهان است پیشی بگیرد.

رؤسای جمهور آمریکا پی در پی چین را چالش اصلی ایالات متحده در بلندمدت خوانده‌اند. با این حال، برخی از تحلیل‌گران آمریکایی بلندپروازی‌های پکن را بیشتر در راستای کاهش نفوذ واشینگتن در آسیا می‌دانند، نه این‌که بخواهد در جهان نیز چنین نقشی ایفا کند.

آقای بلینکن در پاسخ به سوالی درباره نیت‌ چین، در یک همایش که مجله آتلانتیک برگزار کرده بود گفت: «به نظر من چین به دنبال آن است که از نظر نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک به قدرت مسلط جهان تبدیل شود.»

او افزود: «این چیزی است که شی جین پینگ [رئیس‌جمهور چین] به دنبال آن است.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفت: «از منظری این موضوع جای تعجب نیز ندارد. تاریخ چین در این زمینه قابل توجه است.»

او افزود: «فکر می‌کنم اگر نگاهی به رهبران چین داشته باشید و به سخنان‌شان گوش دهید، می‌بینید که تمام آنها می‌خواهند دوباره به جایگاهی در جهان که حق خودشان می‌دانند، دست پیدا کنند.»

آنتونی بلینکن پیش از این نیز در اظهاراتی غیرمستقیم‌تر، از نیات چین برای «تغییر شکل دادن نظم جهانی» گفته بود.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در عین این‌که می‌گوید چشمان تیز خود را به چین دوخته و فشارها را بر این کشور افزایش داده است، به مذاکرات بیشتری نیز با چین پرداخته، با این امید که بتواند تنش‌های بین دو کشور را مدیریت کند. آنتونی بلینکن، خود به همین منظور در سفری کم‌سابقه، در ماه ژوئن امسال به پکن رفته بود.

با این حال، تنش‌ها بین ایالات متحده و چین بر سر مسئله تایوان همچنان در سطح بالایی قرار دارد. تایوان یک دموکراسی خودگردان محسوب می‌شود اما پکن مدعی مالکیت آن است و تاکنون به مانورهای نظامی بزرگی نیز برای رسیدن به این خواسته خود دست زده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG