لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

بلینکن وضعیت غزه در پی حملات اسرائیل به رفح را «وخیم» خواند


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اذعان کرد که به رغم تلاش‌های آمریکا برای انتقال کمک‌های بیشتر، وضعیت انسانی در نوار غزه همزمان با ادامه حملات اسرائیل به شهر رفح «وخیم» است.

سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه جهانی ایالات متحده که کمک‌های بشردوستانه این کشور را مدیریت می‌کند، روز پنجشنبه به نقل از امدادگران گفت: «وضعیت مردم در غزه اکنون بدتر از قبل است.»

آقای بلینکن روز جمعه ۱۱ خرداد در نشستی خبری در شهر پراگ در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سخنان سامانتا پاور گفت: «وضعیت انسانی در غزه کماکان وخیم است. ما شاهد تغییرات مثبتی بوده‌ایم ولی این تغییرات هنوز به نتیجه واقعی و عملی نرسیده‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود که تعداد کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه که وارد نوار غزه می‌شوند افزایش یافته ولی توزیع کمک‌ها در منطقه هنوز دشوار است.

او به عملیات اسرائیل در شهر رفح و تصرف نوار مرزی باریکه غزه با خاک مصر اشاره کرد که در نتیجه آن گذرگاه مرزی رفح، تنها مرز زمینی غزه که در کنترل اسرائیل نبود، مسدود شده است.

آقای بلینکن افزود: «ما نه فقط میزان ورود کمک، بلکه تاثیر آن را اندازه گیری می‌کنیم. و بله، همینطور است. تاثیر این کمک‌ها از منظر پاسخگویی به نیازهای مبرم کودکان، زنان و مردان ساکن نوار غزه ناکافی است.»

اسرائیل به رغم هشدارهای مکرر دولت آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، از حدود سه هفته پیش حملات به رفح را آغاز کرد. البته کاخ سفید می‌گوید دامنه و شدت این حملات در مقایسه با یک عملیات گسترده که آن را غیرقابل قبول می‌دانست محدودتر است.

ارتش آمریکا در ماه‌های گذشته یک اسکله شناور با هزینه‌ای دست کم ۳۲۰ میلیون دلار در ساحل غزه احداث کرد. ولی به فاصله کوتاهی از شروع بهره برداری این اسکله به دلیل شرایط نامساعد جوی آسیب دید و انتقال کمک از طریق آن متوقف شد.

در همین حال ارتش اسرائیل روز جمعه تأیید کرد که نیروهایش با ورود به بخش مرکزی شهر رفح، تهاجم نظامی به جنوب نوار غزه را افزایش داده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که نیروهای نظامی این کشور در بیشتر بخش‌های رفح مشغول اجرای عملیات هستند. این در حالی است که در ابتدای حمله به این شهر، آنها بیشتر در شرق و همچنین مناطق نزدیک به مرز مصر دست به اقدام می‌زدند.

ارتش اسرائیل در نخستین روز آغاز عملیات در این شهر، کنترل گذرگاه رفح را که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است، در اختیار گرفتند و همچنین گذرگاه فیلادلفی در امتداد مرز غزه با مصر را به کنترل خود درآوردند.

بر اساس بیانیه روز جمعه ارتش اسرائیل، نظامیان این کشور در مرکز رفح پرتاب‌گرهای راکت گروه افراطی حماس را کشف کردند و یک انبار اسلحه را از بین بردند.

در این بیانیه به شکل دقیق محل عملیات جدید اعلام نشده است، اما خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشته است بر اساس بیانیه‌های قبلی و گزارش‌های شاهدان عینی، اردوگاه آورگان شابوره و محلات دیگر در مرکز شهر مورد هجوم اسرائیل قرار گرفته است.

جنگ در نوار غزه با واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس و گروه‌های فلسطینی دیگر به خاک این کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حملات روز ۱۵ مهر حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده و حدود ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس است می‌گوید از شروع حملات اسرائیل تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG