لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

بلینکن در سفر به خاورمیانه: رهبران منطقه مصمم به جلوگیری از گسترش جنگ غزه هستند


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در کنارشیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در کنارشیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا،‌ در سفر خود به کشورهای خاورمیانه گفت رهبران این کشورها مصمم هستند تا از گسترش درگیری میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در منطقه جلوگیری کنند.

آقای بلینکن روز دوشنبه،‌ ۱۸ دی‌ماه، به خبرنگاران در عربستان سعودی گفت همه کسانی که با آن‌ها صحبت کرده متوجه گستردگی چالش پیش رو شده‌اند و «فکر نمی‌کنند یک شبه اتفاقی خواهد افتاد».

او همچنین گفت عربستان سعودی، امارات،‌ قطر، اردن و ترکیه توافق کرده‌اند که پس از پایان جنگ، برنامه‌ریزی برای بازسازی و ادارهٔ غزه پس از جنگ را آغاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا، در چهارمین سفر منطقه‌ای خود به خاورميانه پس از حمله گروه افراطی حماس در ۱۵ مهر، روز یکشنبه از اردن و قطر دیدار کرد.

او روز دوشنبه پس از گفتگو با مقامات سعودی و اماراتی در مورد بحران غزه وارد تل‌ آویو پایتخت اسرائیل شد.

آنتونی بلینکن با اشاره به افزایش درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در روزهای گذشته گفت به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست که «درگیری‌ها را تشدید کند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد: «مسیری در آینده وجود دارد که صلح و امنیت را برای اسرائیل به ارمغان بیاورد.»

آقای بلینکن همچنین با اشاره به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ گفت این حملات باید متوقف شوند و در صورت ادامه این حملات، باید این گروه شبه نظامی با عواقب آن روبرو شود.

او به خبرنگاران در عربستان سعودی گفت که اولویت واشینگتن این است که حوثی‌ها این پیام را دریافت و حملات را متوقف کنند.

آنتونی بلینکن در حالی که از اسرائیل حمایت می‌کند نگرانی خود را از افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز کرده و تلاش می‌کند راه حلی برای صلح در منطقه ترسیم کند.

وزیر خارجه آمریکا دیروز در دوحه و در دیدار با نخست‌‌وزیر قطر هشدار داد: «این بحران می‌تواند مثل سلول‌های سرطانی به سرعت گسترش یابد.»

نخست‌وزیر قطر نیز تأکید کرد که این کشور به تلاش خود برای تضمین آزادی گروگان‌های اسرائیلی ادامه خواهد داد ولی تحت تاثیر کشته شدن معاون دفتر سیاسی حماس در «حمله پهپادی اسرائیل» که هفته گذشته در بیروت روی داد، مذاکره بسیار دشوار شده است.

در پی حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه که در واکنش به حمله گروه تفراطی حماس به خاک آن کشور آغاز شد و بیش از سه ماه است ادامه دارد، گروه‌های مورد حمایت ایران در سطح منطقه حملات خود را تشدید کرده‌اند.

به گفته سازمان ملل، تقریبا تمامی جمعیت ۲.۳ میلیونی باریکه غزه آواره شده و اکثر آن‌ها به محدوده کوچکی در جنوب و بین شهرهای رفح و خان یونس پناه برده‌اند ولی این نقاط نیز از حملات هوایی اسرائیل در امان نیستند.

اداره بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است روز دوشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌ها به ۲۳ هزار و ۸۴ نفر رسیده و تعداد مجروحان از مرز ۵۷ هزار نفر عبور کرده است.

دفتر فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق فلسطینی اعلام کرد که تاکنون ۶۳ مرکز و تاسیسات این نهاد هدف حملات مستقیم اسرائیل قرار گرفته‌اند و از مجموع ۲۲ بیمارستان و مرکز درمانی در بخش‌های جنوبی و مرکزی نوار غزه فقط پنج مورد قادر به ادامه فعالیت هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG