لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

بلینکن از مقامات اسرائیل خواست از تشدید تنش با لبنان بپرهیزند


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه در نشستی با مقامات اسرائیل بر ضرورت پرهیز از دامن زدن به تنش‌ها در لبنان در بحبوحه جنگ غزه تاکید کرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده، آقای بلینکن در این نشست با تساخی هانگبی و ران درمر، رئیس شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور استرتژیک اسرائیل، گفت‌وگو کرد.

این اطلاعیه می‌گوید که دیپلمات ارشد ایالات متحده خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت خانواده‌های اسرائیلی و لبنانی به خانه‌های خود شده است.

ارتش اسرائیل طی روزهای اخیر از تایید «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان» خبر داده است. ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز هشدار داده که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود. اما ایالات متحده نسبت به ایجاد جبهه دوم جنگ مقابل اسرائيل در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

تایمز اسرائیل می‌نویسد ایالات متحده همچنین ابراز نگرانی کرده که سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل در صورت جنگ تمام عیار با حزب‌الله لبنان نتواند کافی باشد.

بر اساس گزارش این نشریه، آنتونی بلینکن با این حال بر «تعهد پولادین» ایالات متحده نسبت به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرده است.

پیش از این سرلشکر هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفته بود که اسرائیل از توان حزب‌الله آگاه است ولی راه‌حل‌هایی برای چنین تهدیداتی دارد. وی اظهار داشت که ما توانایی‌های «بی‌نهایت بیشتری» داریم که دشمن «تنها با بخشی از آن آشناست».

از سویی حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، نیز هشدار داده که در صورت وقوع جنگ تمام‌عیار، «هیچ نقطه‌ای در اسرائیل» از موشک‌ها و پهپادهای این گروه شبه‌نظامی «در امان نخواهد بود».

همزمان شبکه سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی بیم دارند سامانه دفاع هوایی اسرائیل از جمله «گنبد آهنین» در مقابله مؤثر با حملات احتمالی متعدد حزب‌الله، در صورت وقوع یک جنگ گسترده، کارآیی لازم را نداشته باشد.

به گفته این مقامات، آمریکا تخمین می‌زند در صورت وقوع جنگ، دست‌کم برخی از سامانه‌های «گنبد آهنین» که ویژه مقابله با راکت‌های کوتاه‌برد و میان‌برد است، نتواند کاملا مؤثر باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات ارشد اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که اسرائیل منابع خود را از باریکه غزه به شمال اسرائیل منتقل می‌کند تا برای حمله احتمالی به حزب‌الله آماده شود.

سامانه «گنبد آهنین» در رهگیری قریب به اتفاق هزاران فروند راکتی که شبه‌نظامیان فلسطینی از غزه به سوی جنوب اسرائیل و فراتر از آن شلیک کرده‌اند، کارآیی چشمگیری نشان داده و این راکت‌ها در طول هشت ماه ونیم جنگ غزه کمترین آسیب جانی یا خسارات مالی را در طرف اسرائیلی برجای نهاده است.

اما راکت‌هایی که حزب‌الله در این دوره به سوی شهرهای شمال اسرائیل شلیک کرده، خانه‌هایی را در مناطق تخلیه شده شمال ویران کرده و آتش‌سوزی ناشی از آن مزارع و جنگل‌های بسیاری را سوزانده است.
حزب‌الله هشدار داده که در صورت وقوع جنگ غیر از «سراسر اسرائیل»، قبرس را نیز هدف قرار خواهد داد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG