لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

وزیر خارجه آمریکا در پی انفجار پیجرها در لبنان نسبت به افزایش تنش هشدار داد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پس از انفجار همزمان هزاران پیجر حزب‌الله لبنان که موفقیت سفر اخیر او به خاورمیانه را به خطر انداخته است، در مورد تشدید تنش در منطقه خاورمیانه هشدار داد.

خبر انفجار پیجرها همزمان با دیدار آقای بلینکن از مصر و گفت‌وگوهای او با مقامات ارشد این کشور به امید یافتن راهی برای برقراری آتش‌بس در غزه منتشر شد.

بر اثر انفجار هزاران پیجر در روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۲ نفر از جمله دو کودک کشته و حدود سه هزار نفر مجروح شدند. روز چهارشنبه نیز گزارش‌هایی درباره انفجار سایر دستگاه‌های ارتباطی در لبنان منتشر شد.

حزب‌الله لبنان در اولین موضع‌گیری خود اسرائیل را مسئول حملات سه‌شنبه معرفی و تأکید کرد که این حمله را تلافی می‌کند.

دولت اسرائیل تاکنون در مورد این وقایع اظهارنظر نکرده و مقامات این کشور از پاسخگویی به سئوال خبرگزاری‌ها امتناع کرده‌اند.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۲۸ شهریور در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود در قاهره گفت دولت آمریکا هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات است ولی گسترش دامنه جنگ و درگیری در منطقه به سود هیچ‌کس نیست.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «همه طرف‌ها از اقداماتی که می‌تواند باعث گسترش درگیری و تنش شود باید خودداری کنند.»

او نگفت که به نظر واشینگتن چه گروه یا دولتی مسئول این انفجارها بوده است.

آقای بلینکن خاطرنشان کرد که سفرش روی تضمین آتش‌بسی که آرامش را به منطقه، از جمله مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان، بازگرداند تمرکز دارد و همه طرف‌ها ۱۵ پارگراف (بند) از مجموع ۱۸ پارگراف در پیشنویس توافق را پذیرفته‌اند.

به گفته او دستیابی به توافق مستلزم تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره کننده است و در زمانی که صرف تبادل پیام می‌شود وقوع حوادث ممکن است مذاکرات را مختل کند.

وزیر خارجه افزود: «در مدتی که منتظر پیشرفت مذاکرات بوده‌ایم حوادث و رویدادهایی اتفاق افتاده که در مواردی مذاکرات را پیچیده‌تر کرده و حتی موفقیت آن را به خطر انداخته است. هر رویداد و حادثه‌ای از این دست به نفع هدف اصلی ما یعنی دستیابی به آتش‌بس نخواهد بود.»

او از جمله چنین رویدادهایی به اعدام شش گروگان اسرائیلی توسط گروه افراطی حماس در ماه گذشته اشاره کرد.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش حماس را به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود از اسرائیل نام نبرد که تصور می‌رود مسئول حملات به پیجرهای نفرات حزب‌الله لبنان بوده و با این اقدام مذاکرات آتش‌بس را زیر سئوال برده است.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفت که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور، صبح چهارشنبه در دیدار با آقای بلینکن به او گفته است که «مصر با گسترش دامنه درگیری و تنش در سطح منطقه مخالف است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که مسئولانه رفتار کنند.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که آنتونی بلینکن روز پنجشنبه برای گفتگو با وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در مورد اوضاع خاورمیانه، اوکراین و موضوعات دیگر به پاریس خواهد رفت. او قرار است با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز دیدار کند.

آقای بلینکن در سفر جاری خود به خاورمیانه به اسرائیل نخواهد رفت. این اولین بار است که او در سفرهای منطقه ای خود پس از حمله ۱۵ مهر پارسال حماس به اسرائیل و شروع جنگ در نوار غزه به اسرائیل نمی‌رود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت دلیل نگنجاندن اسرائیل در سفر منطقه‌ای آنتونی بلینکن این بوده که از یک سو متن توافق آتش‌بسی که آمریکا و میانجی گران عرب در حال تنظیم آن هستند هنوز برای ارائه به دولت اسرائیل آماده نیست و از سوی دیگر، یکی از محورهای مهم سفر فعلی آقای بلینکن مناسبات دو جانبه واشینگتن و قاهره است.

XS
SM
MD
LG