لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

جان بولتون: ترامپ از مذاکره دوباره با کره شمالی استقبال می‌کند


دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران ایالات متحده و کره شمالی، به تازگی مذاکراتی در ویتنام داشتند که بی‌نتیجه ماند.
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران ایالات متحده و کره شمالی، به تازگی مذاکراتی در ویتنام داشتند که بی‌نتیجه ماند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفند گفت که دونالد ترامپ از مذاکرات بیشتر با کره شمالی بر سر غیراتمی شدن این کشور استقبال می‌کند، اما اگر گزارش‌ها درباره بازسازی سکوی پرتاب موشک در کره شمالی درست باشد، او بسیار مایوس خواهد شد.

جان بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری آشکارا از مذاکرات دوباره استقبال می‌کند. باید ببینیم که این امر چه زمانی خواهد بود یا چگونه انجام بشود».

رسانه‌های کره جنوبی روز پنج‌شنبه به نقل از نمایندگان پارلمان این کشور خبر دادند که کره شمالی فعالیت‌های موشکی خود را از سر گرفته است. این گزارش‌ها می‌گویند که به تازگی چندین کامیون نزدیکی کارخانه سانومدانگ در پیونگ‌یانگ رصد شده‌اند، جایی که کره شمالی اولین موشک قاره‌پیمای بالستیک خود را تولید کرد.

روزنامه جونگ‌آنگ ایلبو نوشته که سو هون، رئیس سازمان اطلاعات کره جنوبی، به نمایندگان پارلمان گفته او معتقد است این فعالیت‌ها در ارتباط با برنامه موشکی است. وی سپس عنوان کرده که کره شمالی همچنان تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود در مجموعه هسته‌ای یانگ‌بیون را فعال نگه داشته است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اما می‌گوید که در حال حاضر بسیار زود است تا ایالات متحده نسبت به صحت و سقم گزارش‌ها درباره فعالیت‌های جدید کره شمالی اطمینان یابد.

جان بولتون افزود: «ما راه‌های بسیاری برای دریافت اطلاعات داریم. این شرایط را به دقت بررسی می‌کنیم و همان‌طور که رئیس جمهوری گفته، اگر آنها چنین تصمیمی گرفته‌ باشند، بسیار بسیار مایوس‌کننده خواهد بود».

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران دو کشور ایالات متحده و کره شمالی، به تازگی مذاکراتی در ویتنام داشتند. این مذاکرات اما به دلیل اختلاف بر سر چگونگی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و رفع تحریم‌های آمریکا بی‌نتیجه ماند.

دفتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی و وزارت دفاع این کشور تاکنون گزارش‌ها درباره فعالیت‌های جدید موشکی همسایه شمالی خود را تایید نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که همراه با ایالات متحده به دقت شرایط را زیر نظر دارند.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG