لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

بورل در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شد


جوزپ بورل و حسین امیر‌عبداللهیان
جوزپ بورل و حسین امیر‌عبداللهیان

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شد.

خبرگزاری دولتی ایران نیز می‌گوید، حسین امیر‌عبداللهیان در این تماس تلفنی از «تداوم سیاست» تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرده است.

آقای بورل در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) در خصوص تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران نوشته است: «با حسین امیرعبداللهیان درباره مسایلی از جمله اهمیت آزادی زندانیان اتحادیه اروپا (در ایران)، رعایت و احترام به حقوق اساسی، گفت‌وگو درباره برجام، تنش‌زدایی از برنامه اتمی و همچنین همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همچنان حیاتی است، صحبت کردم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: «نگرانی عمیق خود از همکاری نظامی (ایران) با روسیه را مطرح کردم.»

ایرنا نیز می‌گوید، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص موضوعاتی مانند جنگ اوکراین، روابط ایران و اتحادیه اروپا و نیز تحریم‌ها رایزنی کرده است.

طبق این گزارش، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که «اکنون دو طرف در مسیر درست همکاری قرار دارند».

وزیر خارجه ایران در ادامه، گزارش‌ها درباره «به‌کارگیری پهپاد ایرانی علیه اوکراین» را «کاملا بی‌اساس»دانست و بار دیگر تاکید کرد که «اوکراین تاکنون هیچ سند موثقی برای این ادعا» به تهران «ارائه نکرده است.»

موضوع به‌کارگیری پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین از تابستان سال گذشته مطرح شد. اما مقامات ایرانی ابتدا تحویل پهپاد انتحاری نوع «شاهد» به روسیه را انکار می‌کردند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان در آبان‌ماه پارسال در پی ارائه شواهد فراوان از طرف نهادهای غربی، در نهایت تحویل پهپاد به روسیه را تایید کرد، اما مدعی شد جمهوری اسلامی قبل از جنگ اوکراین و تنها بهسمار محدودی پهپاد تحویل روسیه داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان مبنی بر عدم «ارائه سندی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین» گفت، آیا جمهوری اسلامی «شواهدی فراتر از پهپاد ساقط شده‌ای که قطعات ساخت ایران را دارد می‌خواهد؟»

همچنین آژانس دفاع ملی آمریکا هفته گذشته در ساختمان وزارت دفاع این کشور نمایشگاهی را از پهپادهای ایرانی به کار رفته در جنگ روسیه علیه اوکراین برپا کرد.

آژانس دفاع ملی آمریکا از رسانه‌ها و دیپلمات‌ها دعوت کرده بود که از این نمایشگاه دیدار کنند.

زندانیان اتحادیه اروپا در ایران

در گزارش خبرگزاری ایرنا اشاره‌ای به اظهارات جوزب بورل درباره زندانیان اروپایی در ایران نشده است.

در حالی جوزپ بورل خواستار آزادی زندانیان اتحادیه اروپا شده است که در ۱۹ مرداد اعلام شد که پس از ماه‌ها مذاکره بین تهران و واشینگتن پشت درهای بسته، پنج شهروند آمریکایی که به اتهام همکاری با دولت متخاصم یا جاسوسی، در ایران زندانی شده بودند، از زندان به حبس خانگی منتقل شدند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که اعلام شد ایالات متحده و ایران بر سر آزادی این زندانیان در ازای آزاد شدن منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی که رقم آن شش میلیارد دلار است، به توافق رسیده‌اند.

لویی آرنو، شهروند فرانسوی، سسیل کولر و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس، از جمله شهروندان اروپایی زندانی در ایران هستند. ناهید تقوی و جمشید شارمهد، هر دو شهروند آلمان و ایرانی‌تبار و همچنین مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی‌-بریتانیایی، از دیگر زندانیان در ایران هستند.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-‌سوئدی، و سانتیاگو سانچز کوگدور، شهروند اسپانیایی، نیز در ایران محبوس هستند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG