لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

ده‌ها تن از کارگران نساجی بروجرد به‌دلیل «اعتراضات صنفی» بیکار شده‌اند


چند روز پس از انتشار خبر «اخراج ۵۰۰ نفر از کارگران نساجی بروجرد»، رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند که گروهی از کارگران کارخانه نساجی بروجرد در ارتباط با «اعتراضات سال جاری این کارخانه» تعدیل شده‌اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا روز یکشنبه ۱۰ دی به نقل از یکی از کارگران کارخانه نساجی بروجرد واقع در استان لرستان نوشت: «در این واحد تولیدی حدود ۱۴۰۰ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای دی ماه سال جاری تعداد دستکم ۱۱۰ کارگر پس از خاتمه قرارداد، کارشان را از دست داده‌اند.»

به گفته این کارگر نساجی بروجرد، کارگران تعدیل شده سابقه کار کمی داشته‌اند، اما از تیر ماه سال جاری نیز حدود ۲۵ نفر از کارگران قدیمی کارخانه از کار بیکار شده‌اند.

او رقم کلی کارگرانی که از ابتدای سال جاری در این کارخانه کار خود را از دست داده‌اند «حدود ۵۰۰ کارگر» و «با سوابق مختلف» اعلام کرد.

یک منبع کارگری نیز در این کارخانه، روز یک‌شنبه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «نساجی بروجرد با وجود دریافت تسهیلات کلان اما هر ساله تعدادی از کارگران را اخراج می‌کند، و دادگستری نیز با مدیریت این موضوع را بررسی و حل و فصل می‌کند.»

هنوز مسئولان کارخانه نساجی بروجرد یا مقام‌های دولتی و قضایی ایران به این گزارش و دلیل بیکار کردن این کارگران واکنشی نشان نداده‌اند.

اما روز ششم دی‌ماه، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد تایید کرده بود که از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ نفر از کارگران نساجی این شهرستان اخراج شده‌اند.

مسلم مرادی در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد که همراه با شورای قضایی استان در محل سالن جلسات فرمانداری بروجرد برگزار شد، گفت: «متأسفانه از ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ کارگر نساجی اخراج شده که حسابرسی نساجی بروجرد باید در دستور کار بازرسی کل لرستان قرار گیرد.»

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنفی، اعتراضات کارگران و اصناف در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد.

در حالی که رسانه‌های ایران از پایان یک هفته اعتصاب کارگران «گروه ملی فولاد» در اهواز خبر داده‌اند، گزارش‌هایی دربارهٔ شکایت مدیریت این کارخانه از شمار زیادی از کارگران و اعتراضات دوباره منتشر شده ‌است.

به نوشته کانال تلگرامی منسوب به کارگران فولاد اهواز، پس از توافق بین طرف‌ها و پایان اعتصاب، شکایت مدیرعامل از تعداد زیادی از کارگران باعث متوقف ماندن خطوط تولید و خروج کارگران از محل شد.

خبرگزاری ایلنا شامگاه شنبه گزارش داده بود که نمایندگان دولت، کارگران و کارفرما به توافق دست یافتند و این اعتصاب در هشتمین روز پایان یافت.

مهم‌ترین خواسته‌های کارگران معترض، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین بازگشت به کار ۳۸ تن از همکاران خود بود.

چندی پیش، سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی، شرح حال بیش از ۱۵۰ مدافع حقوق بشر در ایران را منتشر کرد و نوشت که این افراد طی یک سال از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دست‌کم ۵۴۱ سال زندان و ۵۷۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

در میان این افراد، فعالان حقوق کارگران ایران نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش‌های ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG