لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

ورزش‌های مقاومتی با شدت پایین بر افزایش مدت خواب «تأثیر مثبت دارد»


تحقیقات تازهٔ دانشمندان در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند نشان می‌دهد که ورزش‌های مقاومتی با شدت پایین می‌توانند به افزایش مدت خواب کمک کنند.

در این مطالعه که در مجله پزشکی «بی‌ام‌جی» منتشر شده، ارتباط میان انجام دوره‌های کوتاه تمرین قدرتی شبانه و نیم ساعت خواب اضافی مورد بررسی قرار گرفته است.

جنیفر گیل سرپرست این مطالعه و دانشجوی دکترا در دانشگاه اوتاگو به وبسایت «سلامتی» گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد افراد هنگامی که پیش از خواب فعالیت ورزشی انجام دادند، حدود ۲۷ دقیقه بیشتر از شرکت‌کنندگانی که تمام شب را نشسته بودند، خوابیدند.

این مطالعه با نمونه‌ای از ۲۸ فرد عمدتأ زن و با میانگین سنی ۲۵ سال انجام شده است.

شرکت‌کنندگان در دو جلسه آزمایشی شرکت کردند. در یکی از آن‌ها فقط نشسته و تلویزیون تماشا کردند و در جلسهٔ دیگر، هر ۳۰ دقیقه با انجام سه دقیقه حرکات مقاومتی در آن وقفه ایجاد کردند.

تمرکز این تحقیق نیز بر روی حرکت چُمباتمه زدن بوده است. چمباتمه زدن یا اسکوات، بزرگ‌ترین عضلات بدن یعنی ماهیچه‌های سُرینی، همسترینگ و ماهیچه‌های چهار سر ران را درگیر می‌کند و نیازی به تجهیزات یا فضای زیادی ندارد.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که کیفیت خواب شرکت‌کنندگان تغییری نکرده است. این یافته از این نظر اهمیت دارد که پیشتر برخی تحقیقات دیگر نشان داده بودند که ورزش دیرهنگام ممکن است خواب را مختل کند.

جاستین بیکفورد، فیزیوتراپ در بیمارستان مموریال هرمان تگزاس که در این مطالعه شرکت داشته، نیز به وبسایت «سلامتی» گفت: «بسیاری از افراد ورزش نمی‌کنند و بسیاری هم خوب نمی‌خوابند. اما اگر می‌دانستند که نیازی به ورزش زیاد یا با شدت بالا برای بهبود کیفیت و مدت زمان خواب نیست، احتمالاً بیشتر تمایل به ورزش نشان می‌دادند».

در همین زمینه، راج داسگوپتا، پزشک متخصص و کارشناس پزشکی شورای ملی سالمندان در آمریکا، گفت با توجه به این‌که این مطالعه با تنها ۲۸ شرکت‌کننده انجام شده و جمعیت مورد بررسی محدود به زنان جوان بوده است، نتایج ممکن است قابل اعمال به جمعیت گسترده‌تری نباشد.

او افزود: «تحقیقات بیشتری برای تایید و تصدیق نتایج لازم است».

با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های مقاومتی با شدت پایین در شب ممکن است به افراد کمک کند تا زمان بیشتری را در خواب بگذرانند و به توصیه‌های موجود برای حداقل هفت ساعت خواب در شب نزدیک‌تر شوند.

این یافته‌ها می‌توانند به بازنگری در توصیه‌های بهداشت خواب کمک کنند و برای افرادی که تمایل به بی‌تحرکی در شب دارند، راه‌حل‌های قابل مدیریتی ارائه دهند.

یافته‌های پیشین نیز نشان می‌دهند تحرک بیشتر، موجب کاهش قند و چربی خون می‌شود.

دانشمندان همچنین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه را به طور عمومی توصیه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG