لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

مسمومیت دو بریتانیایی با عامل اعصاب مشابه در جریان مسمومیت جاسوس سابق روس


بازرسان بریتانیایی در حال انجام تحقیقات مربوط به مسمومیت سرگئی اسکریپال
بازرسان بریتانیایی در حال انجام تحقیقات مربوط به مسمومیت سرگئی اسکریپال

دو شهروند بریتانیایی پس از مسمومیت با عامل اعصاب «نوویچُـک» در شرایط وخیم به‌سر می‌برند. نوویچک همان عاملی‌ست که به مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش، انجامید و روابط اروپا و روسیه را بار دیگر تیره کرد.

نیل باسو، رئیس سازمان ضد تروریسم بریتانیا، به خبرنگاران گفته است مرکز تحقیقات پورتون داون روز ۱۳ تیر ماه، اعلام کرد دلیل مسمومیت دو شهروند بریتانیایی، زنی ۴۴ ساله و مردی ۴۵ ساله، عامل اعصاب نوویچُـک است.

این دو شهروند، دو هفته پیش، بعد از آن‌که، بی‌هوش در منطقه مسکونی امزبوری، پیدا شدند، به بیمارستان انتقال پیدا کردند. نه تنها عامل مسمومیت این دو همان عاملی‌ست که نزدیک بود جان اسکریپال و دخترش را بگیرد، بلکه محلی که این دو مسموم شده‌اند نیز تنها ۱۱ کیلومتر با محل مسمومیت جاسوس سابق روس فاصله دارد.

نیل باسو می‌گوید تمرکز اصلی بازرسان و نیروهای امنیتی در حال حاضر این است که مشخص شود، این دو شهروند بریتانیایی چگونه با نوویچُـک مسموم شده‌اند.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، که ریاست یک جلسه اضطراری در مورد واقعه را برعهده خواهد داشت، گفته «فرضیه فعلی این است که احتمالا مسمومیت به‌شکل تصادفی رخ داده، و حمله دومی، مشابه حمله به سرگئی و یولیا اسکریپال در کار نیست».

رئیس نهاد ضد تروریستی بریتانیا تاکید کرده احتمال یافتن رابطه میان این دو جریان، بخشی از تحقیقات اصلی را تشکیل می‌دهد.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا، اواسط اسفندماه در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بی‌هوش پیدا شدند. اسکریپال ۶۶ ساله، پیشتر از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه با جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

در پی واقعه، اروپا انگشت اتهام را به سوی روسیه گرفت، مسکو همه اتهام‌ها را رد کرد.

عامل اعصاب «نوویچُـک» در اتحاد شوروی سابق ساخته شده بود و بریتانیا می‌گوید روسیه در دهه گذشته نیز به ساخت آن ادامه داده است. مسکو با تکذیب این اتهام، می‌گوید ماده به کار رفته در مسمومیت آقای اسکریپال و دخترش در کشوری دیگر ساخته شده است.

مسمومیت اسکریپال و دختر او به تنش‌ها میان اروپا و روسیه افزود و زنجیره‌ای از کنش‌ها و واکنش‌ها را در پی داشت؛ از اخراج متقابل دیپلمات‌ها تا کشیده‌شدن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل.

با استفاده از گزارش‌ اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG