لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

تعداد قربانیان سیل در اروپای مرکزی به ۱۷ نفر رسید


سیل و آبگرفتگی در جمهوری چک
سیل و آبگرفتگی در جمهوری چک

در ادامه پیامدهای «بدترین سیل در بیش از دو دهه اخیر» در اروپای مرکزی، شماری از ساکنان مناطق مرزی لهستان و جمهوری چک به نقاط امن منتقل شدند و سایر کشورهای سیل‌زده در این قاره نیز همچنان با پیامدهای سیل دست به گریبان‌اند.

خبرگزاری رویترز شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریور گزارش داد که شمار قربانیان سیل در اروپای مرکزی به دست‌کم ۱۷ کشته رسیده است.

بنابر این گزارش، در سیل روزهای اخیر هفت نفر در رومانی، چهار نفر در لهستان، سه نفر در جمهوری چک و سه نفر در اتریش جان خود را از دست داده‌اند.

بارش‌های سنگین که از هفته گذشته آغاز شد به مناطق دو سوی مرز لهستان و جمهوری چک آسیب رسانده و به گزارش رویترز، افزایش سطح آب رودخانه‌ها باعث فرو ریختن برخی پل‌ها، آسیب دیدن خانه‌ها و خودروها و همچنین تخلیه ساکنان این مناطق شده است.

شهردار نیسا، شهری با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب لهستان، عصر دوشنبه با اعلام اینکه سیل‌بند منطقه آسیب دیده است، از ساکنان این شهر خواست تا بلافاصله شهر را تخلیه کنند.

در شهر اوستراوا، در شمال شرقی جمهوری چک، شکسته شدن یک سد بر روی رودخانه اودرا باعث جاری شدن سیل در منطقه صنعتی این شهر شد و سیلاب‌ها از جمله به چند کارخانه شیمیایی رسید؛ صدها نفر دیگر نیز از این مناطق تخلیه شدند.

حدود ۷۰ درصد از شهر لیتوول در جمهوری چک نیز تا روز دوشنبه با آبگرفتگی به ارتفاع یک متر روبه‌رو بود و ساکنان این شهر از افزایش حجم آب نگران‌اند.

در یِسنیک، شهری در جمهوری چک و در نزدیکی مرز لهستان که روز یکشنبه غرق در سیلاب‌ها شده بود، روز دوشنبه با پایین رفتن سطح آب میزان خودروهای آسیب‌دیده و تلنبار بقایای سیل مشخص شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ساکنان این شهر نوشت که بسیاری از خودروها آسیب دیده و هنوز آب، برق و تلفن در این شهر قطع است.

با این حال پتر فیالا، نخست وزیر چک، روز دوشنبه پس از بازدید از یسنیک گفت: «سخت‌ترین مرحله را پشت سرگذاشته ایم و اکنون باید به خسارات گسترده‌ای که سیل ایجاد کرده بپردازیم».

در لهستان، دولت این کشور در مناطق سیل‌زده وضعیت فاجعه بلایای طبیعی اعلام کرده و از اختصاص یک میلیارد زلوتی، معادل ۲۶۰ میلیون دلار، برای کمک به قربانیان خبر داده است.

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان، روز دوشنبه گفت که با رهبران سایر کشورهای سیل‌زده در منطقه در تماس است و از اتحادیه اروپا درخواست کمک مالی خواهند کرد.

در رومانی شهردار اسلوبوزیا کوناچی، شهری در شرق این کشور، روز دوشنبه گفت برخی از سیل‌زدگان در این منطقه تنها مایملک باقی‌مانده‌شان لباس‌هایی است که به تن دارند.

در همین حال شماری از کشورهای اروپای مرکزی گفته‌اند برای موج دوم سیل آماده می‌شوند.

مقام‌های وروتسواف، شهری در لهستان با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، اعلام کردند در حال تقویت سیل‌بندها و سیل‌گیرهای منطقه هستند.

مقام‌های براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، و بوداپست، پایتخت مجارستان، نیز از آماده شدن برای وقوع سیل احتمالی بر اثر بالا آمدن رودخانه دانوب خبر داده‌اند.

به گفته ساندور پینتر، وزیر کشور مجارستان، ۱۲ هزار سرباز برای کمک در آماده‌باش هستند. ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور هم گفته است سفرهای خارجی خود، از جمله سفر چهارشنبه به پارلمان اروپا، را لغو کرده است.

مقام‌های اتریش نیز با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های شدید، گفته‌اند برای موج دوم آماده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG