لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

چین رزمایش تهدیدآمیز خود در اطراف تایوان را تمدید کرد


شلیک موشک از یک ناو چینی در جریان رزمایش نظامی این کشور در آب‌های اطراف تایوان
شلیک موشک از یک ناو چینی در جریان رزمایش نظامی این کشور در آب‌های اطراف تایوان

چین روز دوشنبه ۱۷ مرداد اعلام کرد که رزمایش تهدیدآمیز خود در اطراف تایوان که تردد دریایی و هوایی را مختل کرده و نگرانی در مورد احتمال وقوع درگیری نظامی را به‌شدت افزایش داده است تمدید می‌کند.

تصمیم دولت چین بحرانی را که هفته گذشته با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان شروع شد، تشدید خواهد کرد.

سرفرماندهی ارتش چین در شرق کشور در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در ادامه این رزمایش عملیات ضد زیردریایی نیز انجام خواهد شد که به اعتقاد کارشناسان نظامی هدف اصلی آن مقابله با حمايت نظامی آمریکا در صورت تهاجم به تایوان است.

براساس قوانین و معاهدات بین‌المللی پکن نماینده مشروع چین محسوب می‌شود ولی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا با دولت تایوان مناسبات دیپلماتیک غیررسمی دارند. از نظر حکومت چین که سیاست آن منزوی کردن تایوان است سفر مقامات ارشد کشورهای دیگر به معنای به رسمیت شناختن استقلال تایوان تلقی می‌شود.

ارتش چین قبل از شروع رزمایش اخیر در روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این اقدام واکنشی به سفر خانم پلوسی به تایوان است. دولت چین تاکنون درخواست کشورهای دیگر از جمله آمریکا برای کاستن از تنش را نادیده گرفته است و هنوز مشخص نیست که این رزمایش که در عمل به معنای محاصره دریایی و هوایی تایوان است دقیقا در چه تاریخی پایان خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت: «چین با قاطعیت از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد، با سیاست آمریکا برای مهار چین در خصوص مسئله تایوان مقابله می‌کند و توهم حکومت تایوان برای اتکا به آمریکا برای استقلال را درهم خواهد شکست».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش چین به سفر نانسی پلوسی گفت: «من نگران نیستم ولی اقدامات نظامی چین را با حساسیت دنبال می‌کنیم. بعید می‌دانم که علاوه بر این اقدامات کار دیگری انجام دهند».

برخی از کارشناسان معتقدند کاهش رشد اقتصادی چین چشم‌انداز اشتغال برای کارگران مهاجر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را محدود کرده است. از سوی دیگر در سال‌های اخیر سانسور و سرکوب منتقدان، فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی افزایش یافته است.

نظرسنجی مستقل در چین ناممکن است و به همین دلیل در مورد دیدگاه مردم نمی‌توان با دقت قضاوت کرد ولی معمولا افکار عمومی از سیاست‌های حزب کمونیست چه در داخل و چه در زمینه گسترش نفوذ آن در سطح منطقه حمایت می‌کند.

توسعه‌طلبی‌های منطقه‌ای چین در سال‌های اخیر موجب نگرانی و نارضایتی بسیاری از کشورهای منطقه شده است و آمریکا با کمک متحدان اصلی خود در منطقه اقیانوس آرام به خصوص استرالیا و ژاپن تلاش می‌کند این کشور را مهار کند.

وزارت دفاع تایوان روز ۱۶ مرداد گفت در مجموع ۶۶ فروند هواپیما و۱۴ شناور نظامی چین را که در این رزمایش شرکت دارند رصد کرده است. این کشور تمامی واحدهای نیروهای مسلح خود را به حالت آماده‌باش در آورده است و کشتی‌ها و هواپیماهای خود را برای کنترل رزمایش نیروهای چین به منطقه اعزام کرده است.

خبرگزاری دولتی تایوان گزارش داد که ارتش این کشور در واکنشی به رزمایش چین، در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه این هفته در جنوب تایوان مانوری شامل شلیک توپخانه، عملیات خودروهای زرهی، هلی‌کوپتر و واحدهای تک تیرانداز برگزار می‌کند.

رئیس‌جمهوری تایوان از جامعه بین‌الملی خواسته است که «از تایوان دمکراتیک حمایت کرده و از تشدید تنش امنیتی در منطقه جلوگیری کنند».

کشورهای عضو گروه هفت نیز از رزمایش نظامی چین انتقاد کرده‌اند و پکن در واکنش به این انتقاد دیدار وزیرخارجه چین با همتای ژاپنی خود را لغو کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه گفت دیدار خانم پلوسی از تایوان یک اقدام صلح‌آمیز بود و به معنای هیچ‌گونه تغییری در سیاست واشینگتن در قبال تایوان نیست. او چین را متهم کرد که از این سفر به عنوان بهانه‌ای برای اقدامات نظامی تحریک‌آمیز سوء‌استفاده می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن تاکید بر تعهد آمریکا به سیاست موسوم به «چین واحد» اقدامات اخیر چین در آبراه تایوان را غیرمسئولانه توصیف کرد و گفت: «هیچ دلیل و ضرورتی برای افزایش تنش وجود ندارد».

شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، گزارش داد که وزیر خارجه این کشور در سفری به میانمار تاکید کرده است که واشینگتن از همه فرصت‌ها برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه استفاده می‌کند و تمامی کشورهای منطقه علاوه بر هوشیاری کامل باید با این سیاست آمریکا مقابله کنند.

او افزود: «هدف چین از موضع‌گیری‌ها و اقدامات قاطعانه تضمین امنیت در سراسر آبراه تایوان و ثبات در سطح منطقه است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG