لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

چین: آمریکا حق ندارد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند


گفته می‌شود آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تهیه کرده است.
گفته می‌شود آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تهیه کرده است.

نمایندگی چین در سازمان ملل پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت اظهارات یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرده و گفته است، ایالات متحده دیگر عضو توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام نیست و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته در مطلبی در روزنامه وال استریت جورنال نوشته بود که واشینگتن به هر حال «به طریقی» مطمئن خواهد شد که تحریم‌ تسلیحاتی ایران در سازمان ملل تمدید شود.

برایان هوک اضافه کرده بود که اعضای توافق اتمی موسوم به برجام قادرند با توسل به مکانیسم ماشه تمام تحریم‌های سازمان ملل را به طور خودکار علیه جمهوری اسلامی به کار بیندازند.

اما نمایندگی چین در سازمان ملل گفته است، آمریکا از توافق برجام خارج شده و به «تعهداتش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل» نکرده است.

نمایندگی چین اضافه کرده است که آمریکا « حقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد، چه رسد به این که بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند. حفظ برجام تنها راه درست پیش رو است.»

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس برجام، و همچنین قطعنامه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شد و تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی بخشی قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد. ایران در واکنش به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه خود، از اردیبهشت سال گذشته از برخی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرده است.

توییت ظریف

در همین زمینه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در توییتی نوشته است که آمریکایی‌ها در حالی «مدعی شریک بودن در قطعنامه شورای امنیت هستند که مدت‌ها پیش به شراکت خود پایان داده اند.»

اوایل اردیبهشت‌ماه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر تلاش‌های مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای تدوین ادله حقوقی، که بر اساس آنها آمریکا به عنوان «یکی از طرف‌های برجام»، راه تمدید تحریم‌ها یا حتی افزایش آنها، را پی خواهد گرفت.

دولت آمریکا بارها تاکید کرده است که لغو این تحریم‌ها را خطایی بزرگ می‌داند.

آمریکا قصد دارد به این استدلال حقوقی روی آورد که هنوز «جزو مشارکت‌کنندگان برجام» تلقی می‌شود و از این رو می‌تواند اصطلاحا با فعال کردن مکانیسم ماشه مانع از وتوی تمدید تحریم‌ها شود.

XS
SM
MD
LG