لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

تداوم درگیری‌ها بین پلیس و معترضان در پنجمین شب اعتراضات در فرانسه


در پنجمین شب از ناآرامی‌ها در اعتراض به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس فرانسه، درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در شماری از شهرهای این کشور از جمله بندر مارسی ادامه یافت.

تصاویر ویدئویی منتشر شده از بندر مارسی نشان می‌دهد نیروهای پلیس شامگاه شنبه ۱۰ تیرماه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. مقامات امنیتی هم می‌گویند ۵۶ نفر در این شهر بازداشت شدند.

گزارش‌هایی از درگیری پلیس با معترضان در شهرهای نیس و استراسبورگ نیز منتشر شده است.

هزاران نفر روز شنبه در مراسم تشییع پیکر نائل، نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار که به ضرب گلوله پلیس کشته شد، در شهر نانتر، در حومه غربی پاریس، شرکت کردند.

همزمان با بالاگرفتن ناآرامی‌ها، رئیس جمهور فرانسه سفر رسمی خود به آلمان را که قرار بود روز یکشنبه انجام شود به تعویق انداخت.

ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه، نیز در توییتی نوشت که ۴۲۷ نفر در طول شب بازداشت شده‌اند.

دولت فرانسه برای مقابل با اعتراضات تعداد بیشتری از نیروهای امنیتی را در خیابان‌ها مستقر کرده است. تاکنون ۴۵ هزار نیروی پلیس برای مقابله با اعتراضات در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

رسانه‌ها می‌گویند، تشدید تدابیر امنیتی و حضور گسترده نیروهای پلیس در پاریس باعث شده است که شنبه شب تظاهراتی در این شهر برگزار نشود.

به گزارش، آسوشیتدپرس، از شروع اعتراضات در سه‌شنبه تا شنبه در حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

قتل این نوجوان ۱۷ ساله در روز سه‌شنبه و پس از توقف خودرو او در یک ایست بازرسی پلیس در منطقه نانتر حومه غربی پاریس اتفاق افتاد.

بر اساس اعلام دستگاه قضایی فرانسه، این نوجوان در خط ویژه اتوبوس در حال رانندگی با سرعت زیاد بود و پشت چراغ قرمز هم توقف نکرد و پلیس به همین دلیل او را متوقف کرده بود.

انتشار فیلم قتل این نوجوان موجی از خشم را در فرانسه ایجاد کرده و جوانان خانواده‌های کم‌درآمد که معمولا در شهرک‌هایی ساکن هستند که پروژه‌های دولتی مسکن اجتماعی در آن‌ها اجرا شده، دست به اعتراض زدند.

افسر پلیسی که تیراندازی او موجب مرگ نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار شد، به قتل عمد متهم شده است. تحقیقات اولیه دستگاه قضایی فرانسه حاکی است که در زمان تیراندازی به این راننده نوجوان، «شرایط استفاده قانونی از سلاح رعایت نشده است».

XS
SM
MD
LG