لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

نقش تغییرات آب و هوایی در افزایش بی‌سابقهٔ موارد تب دنگی در جهان


یک مأمور امدادی در حال ضدعفونی خیابانی در جاکارتا با هدف مقابله با پشه‌های ناقل تب دنگی
یک مأمور امدادی در حال ضدعفونی خیابانی در جاکارتا با هدف مقابله با پشه‌های ناقل تب دنگی

دانشمندان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی نقش مهمی در افزایش بی‌سابقهٔ موارد ابتلا به تب دنگی دارند.

تب دنگی که از طریق گزش پشه آئدس منتقل می‌شود، تا به حال در سال جاری میلادی، بیش از ده میلیون نفر را درگیر کرده است. به گفته دانشمندان، افزایش دمای کره زمین، چرخه زندگی و دامنه جغرافیایی این پشه‌ها را گسترش داده است.

افزایش دما سبب می‌شود که پشه آئدس سریع‌تر رشد کند، بیشتر نیش بزند و تخم‌های زیادی بگذارد. همچنین، گرما ویروس دنگی را مسری‌تر کرده و روند تکثیر آن در میزبان را تسریع می‌کند.

علاوه بر گرمایش جهانی، خشکسالی و طوفان‌های رو به افزایش نیز به تشدید شیوع تب دنگی کمک می‌کند.

مأمورا پلیس نظامی هندوراس در جریان عمیات اضطراری ملی برای مقابله با تب دنگی
مأمورا پلیس نظامی هندوراس در جریان عمیات اضطراری ملی برای مقابله با تب دنگی

مالوری هریس متخصص بیماری‌های اقلیمی در دانشگاه استانفورد به واشنگتن پست گفته است طوفان‌ها و سیل‌های فزاینده در جهان آب‌های راکدی ایجاد می‌کنند و هم‌زمان، مردمی که بر اثر این طوفان‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند را در معرض گزش پشه آئدس قرار می‌دهند.

این شرایط آب و هوایی همچنین افراد را وادار می‌کند که آب بیشتری انبار کنند و به این ترتیب محیط‌های مناسب بیشتری برای تکثیر پشهٔ آئدس فراهم می‌شود.

مالوری هریس با تجزیه و تحلیل طوفان یاکو که در مارس سال ۲۰۲۳ سواحل پرو را در نوردید به این نتیجه رسیده است که این طوفان از دلایل ۳۳ هزار مورد ابتلا به تب دنگی بوده است.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که تاکنون ۱۲۰ نفر در ایران به تب دنگی مبتلا شده‌اند و یک نفر جان باخته است.

در اسرائیل نیز رسانه‌ها روز یک‌شنبه، دهم تیرماه از افزایش بیماری ناشی از «ویروس نیل غربی» که نوعی از تب دِنگی است خبر دادند و بیمارانِ بیشتری در چند شهر دیگرِ اسرائیل شناسایی و بستری شده‌اند.

وزارت بهداشت اسرائیل هفتم تیرماه از بستری شدن ۸۱ بیمار ناشی از این نوع ویروس خبر داد و اعلام کرده بود آنها در چند روز شناسایی شده‌اند.

تب دنگی که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی می‌شود.

در موارد شدید، بیماران دچار خونریزی‌های مخاطی می‌شوند که نیازمند مراقبت‌های ویژه و بستری شدن هستند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد و این در حالی است که آگاهی عمومی و دسترسی به واکسن‌های موجود نیز بسیار محدود است.

ویروس دنگی با چندین سرم‌وارهٔ متفاوت، عملکردی غیرمعمول در ایجاد بیماری‌های شدید در افراد دارد، که ساخت واکسن مناسب را دشوار می‌سازد.

متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هنگام بیرون رفتن از خانه و حتی در خانه، موادی که حشرات را از بدن دور می‌کند به خود بمالند و نقاطی را که آب در آن جمع شده بخشکانند و پنکه را برای دور کردن پشه روشن نگه دارند.

تب دِنگی چیست و چرا ایران شاهد شیوع محلی آن است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:20:47 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG