لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

تعداد امضاها برای برکناری زاکانی از شهرداری تهران به یکصدهزار رسید


اظهارات و ادبیات علیرضا زاکانی که از او به عنوان یکی از نامزدهای «پوششی» انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، در طول مناظره‌ها با انتقادهای زیاد روبرو شد
اظهارات و ادبیات علیرضا زاکانی که از او به عنوان یکی از نامزدهای «پوششی» انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، در طول مناظره‌ها با انتقادهای زیاد روبرو شد

شمار امضاکنندگان کارزار برکناری علیرضا زاکانی، شهردار تهران، که در اعتراض به حمایت‌های او از ساخت مسجد در پارک قیطریه و ساخت فرهنگسرا در پارک لاله شکل گرفت، به حدود یکصد هزار نفر رسید.

روزنامه «سازندگی» روز دوشنبه ۱۸ تیرماه در گزارشی با عنوان «کارزار برکناری زاکانی» نوشت که با حضور شهردار تهران در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، ماجرای ساخت‌وساز در پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت به فراموشی سپرده شد، اما حالا بعد از کناره‌گیری زاکانی از انتخابات و انتخاب مسعود پزشکیان به‌ عنوان «منتخب مردم» یک‌بار دیگر این کارزار مورد توجه قرار گرفت.

اظهارات و ادبیات آقای زاکانی که از او به عنوان یکی از نامزدهای «پوششی» انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، در طول مناظره‌ها با انتقادهای زیاد و تمسخر کاربران فضای مجازی روبرو شد.

در بخشی از متن کارزار «برکناری زاکانی» آمده است: «در حالی که مسئولان شهری و کشوری هیچ عزم و تدبیری برای حل این معضلات بزرگ زیست‌محیطی و خسارت‌های مادی و جانی ندارند، شهردار تهران به جای توسعه فضای سبز پارک‌ها میل وافری به تراکم‌فروشی و پارک‌خواری و تغییر کاربری فضای سبز پارک‌های موجود به مسجد و هتل و برج و رستوران و شهربازی و فضاهای اداری و تجاری و کسب درآمد از پارک‌ها دارد».

این کارزار از شورای شهر تهران خواسته است تا «بار این مسئولیت سنگین را از روی دوش» زاکانی برداشته و «بر دوش اهلش بگذارد».

به‌رغم ادامه این کارزار برای برکناری زاکانی، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه در واکنش به این درخواست گفته که «زاکانی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد» و کارزار یادشده، «در کار شورا و شهرداری تهران تاثیرگذار نخواهد بود».

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز در واکنش به این کارزار گفته‌ که «به این کارزارها توجه نکنید، این‌ها کارزار نیست، از این موارد زیاد درست شده است».

او افزوده است: «سیستم کشور ما کارزاری نیست. براساس انتخاب است، اگر بخواهیم کارزاری تصمیم بگیریم باید برای انتخاب رئیس‌جمهور هم با کارزار تصمیم بگیریم، این منطقی نیست، توجه کنید برای آقای بایدن چقدر کارزار درست کردند اما کنار نمی‌رود».

سایت «هم‌میهن آنلاین» ۲۲ اسفند پارسال در یادداشتی از «حصارکشی در بخشی از حدود دوهزار متر مربع از پارک قیطریه» خبر داده و درباره ساخت «پاساژ و مرکز تجاری به بهانه مسجد» هشدار داده بود.

چند هفته بعد علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگاران ضمن تأیید ساخت مسجد در این پارک ادعا کرد که بر اساس مشاهدات او قرار است تنها «ده تا ۱۵ نهال» در این پارک «جابه‌جا شود».

در مخالفت با ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران نیز کارزاری مجازی به راه افتاد که شمار امضاهای آن پس از مداخله «پرشمار» پلیس در تجمع عده‌ای از مخالفان طرح شهرداری در روز ۱۳ فروردین، افزایش یافت.

برنامه شهرداری تهران برای ساخت فرهنگسرا در پارک لاله تهران که اردیبهشت امسال پس از پس از استقرار کانکسی در اطراف حریم این پارک، به رسانه‌ها راه یافت، از دیگر تصمیمات جنجالی شهرداری تهران در دوران زاکانی است.

با این حال به‌دنبال اعتراض‌ها و جنجال‌ها بر سر قطع درختان پارک لاله تهران برای ساخت نمازخانه و فرهنگسرا، یک عضو شورای شهر روز ۲۵ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت «قرار شد در پارک لاله هیچ ساخت‌وسازی صورت نگیرد و این موضوع به‌صورت کامل منتفی شد».

با استفاده از گزارش‌های روزنامه سازندگی، تابناک و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG