لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

انفجار پیجرها؛ انتشار خبرهای ضدو‌نقیض از وضعیت جسمی سفیر ایران در لبنان


تصویری از انتقال مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان به بیمارستان، پس از انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان
تصویری از انتقال مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان به بیمارستان، پس از انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آسیب‌دیدن «جدی» و حتی «نابینایی» سفیر ایران در بیروت، پس از انفجار پیجرهای (پیام رسان‌های) حزب‌الله لبنان، سفارت ایران در بیروت، این خبر را تکذیب کرد.

روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریور، پس از انتشار خبر انفجار حدود پنج هزار دستگاه پیجری که اعضا و امدادگران حزب‌الله لبنان از آن استفاده می‌کردند، ویدئویی از مجتبی امانی منتشر شد که پس از انفجار به بیمارستان منتقل می‌شد.

در این تصاویر او با پیراهنی خونی و چشمانی که باند یا پارچه‌ای سفید روی آنها قرار داشت، دیده می‌شد.

در نخستین خبرها پس از انتشار این ویدئو، روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت که «شنیده‌ها حاکی از آن است برخلاف ادعاها مبنی بر آسیب‌دیدگی سطحی سفیر ایران در لبنان، صورت و چشم های او آسیب جدی دیده است.»

علاوه بر حسین سلیمانی، سردبیر وب‌سایت «مشرق‌نیوز» که در شبکه ایکس نوشته بود «چشم سفیر ایران آسیب زیادی دیده»، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که مجتبی امانی‌ بر اثر انفجار پیجر یکی از محافظان خود و از ناحیه دست و صورت مجروح شده است.

با این حال سفارت ایران در لبنان، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «روند درمان آقای امانی، سفیر محترم، به‌خوبی پیش می‌رود و شایعات منتشرشده در مورد وضعیت جسمی و شرایط بینایی آقای امانی، عاری از صحت است.»

پیش از این نیز نرگس قدیریان، همسر سفیر ایران در لبنان، در توئیتی نوشت که «الحمدلله روند درمانی آقای امانی به‌خوبی پیش می‌رود.»

امروز، چهارشنبه، ۲۸ شهریور، تقریبأ همهٔ رسانه‌ها در ایران، حتی خبرگزاری‌ تسنیم و روزنامهٔ کیهان نیز با انتشار گزارش سفارت لبنان، از وضعیت «مطلوب» جسمی مجتبی امانی گزارش می‌دهند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران که با یک تیم پزشکی به بیروت سفر کرده، نیز از عیادتی مجتبی امانی خبر داده و بدون اشاره به جزئیات، گفته «الحمدالله شرایط پایداری دارد».

او همچنین از اعزام شماری از مجروحان این انفجار به ایران خبر داده که در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان با واکنش‌هایی مواجه شده است. رسانه‌های داخلی ایران از آماده شدن بیمارستان‌ها در ایران برای دریافت بیماران آسیب‌دیده چشمی از لبنان خبر می‌دهند.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس ایران از هماهنگی این سازمان با فرودگاه برای انتقال مجروحان خبر داده و گفته است که «برای انتقال این مجروحان از فرودگاه به بیمارستان‌های تهران، ۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۰ دستگاه آمبولانس در نظر گرفته شده است.»

برخی کاربران از آن رو به موضوع انتقال آسیب‌دیدگان انفجار پیجرهای حزب‌الله از ناحیهٔ چشم به ایران، واکنش نشان داده‌اند که پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی»، شمار زیادی از آسیب‌دیدگان چشمی، برای ادامهٔ درمان مجبور به خروج از کشور شدند.

شماری از آنها نیز به‌دلیل افشاگری دربارهٔ وضعیت خود و اعتراض به خشونت نیروهای حکومتی، احضار، بازداشت و حتی زندانی شدند.

بامداد سه‌شنبه ۲۷ شهریور در انفجارهای پیجرها (پیام‌رسان‌ها) در چندین منطقه لبنان، دست‌کم یازده نفر کشته و حدود چهار هزار نفر از جمله صدها عضو گروه حزب‌الله، شامل جنگجویان و امدادگران، زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها بیشتر صاحبان این پیجرها، از ناحیهٔ صورت، چشم و دست آسیب دیده‌اند.

با استفاده از ایسنا، کیهان، همشهری آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG