لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

ادامه بحران واکسن کرونا در ایران؛ «روسیه و چین بدقولی کردند»


هم‌زمان با انتشار خبر توقف تزریق دُز دوم واکسن کرونا در برخی از شهرهای ایران، مسئولان درمانی کشور از احتمال «تزریق ترکیبی واکسن‌ها» یا «جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی» در دُز دوم خبر می‌دهند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹ در گزارشی که روز دوشنبه،‌ ۱۷ خرداد در روزنامه دولتی ایران منتشر شده، علت نابسامانی در تزریق دُز دوم واکسن را بدقولی شرکت‌های چینی و روسی عنوان کرده است.

به گفته آقای ناجی «ظرفیت پایین تولید واکسن اسپوتنیک روسی» باعث شده تا کشورهایی که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند در «بلاتکلیفی» بمانند و چینی‌ها هم «تامین واکسن مورد نیاز داخل» را در وهله اول قرار داده‌اند.

پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران بدون اشاره به نام کشور خاصی گفته بود که تحویل ۳ میلیون واکسن از سوی یکی از کشورها با تاخیر مواجه شده است.

در روزهای گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌های واکسن کرونا در شهرهای تهران، شیراز، اهواز،‌ خراسان شمالی و قم، هم ‌چنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

آقای ناجی همچنین پیشنهاد داده که چنان‌چه تأخیر در تزریق دُز دوم واکسن‌ها بیش از فواصل تعیین‌شده باشد، باید «تزریق ترکیبی» واکسن‌ها صورت گیرد و با واکسن‌های داخلی مثل واکسن برکت کار انجام شود.

او در عین حال تاکید کرده است که «هیچ شاهدی بر این موضوع نداریم که آیا این ترکیب درست است یا خیر».

در روزهای گذشته، برخی از مسئولان این حوزه از جمله عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، به احتمال تزریق یک واکسن متفاوت مانند واکسن ایرانی به عنوان واکسن دُز دوم خبر داده بودند ولی مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفته است که کشورهای مختلف هنوز به «نتیجه قاطع» درباره امکان انجام چنین کاری نرسیده‌اند.

واکسن کرونای برکت قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تولید و توزیع شود.

مسئولان این ستاد در روزهای اخیر بارها از وزارت بهداشت ایران خواسته‌اند که مجوز اضطراری برای توزیع این واکسن صادر شود.

بنابر آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دُز رسیده است.

ایران در حال حاضر حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون کل جمعیت آن به بیش از ۱۶۰ میلیون دُز واکسن نیاز دارد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر و مجموع مبتلایان به دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده است.

XS
SM
MD
LG