لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

تقارن کرونا و نسل پنجم شبکه تلفن همراه


تظاهرات مخالفان گسترش اینترنت نسل پنجم در بروکسل در نیمه خرداد ماه امسال
تظاهرات مخالفان گسترش اینترنت نسل پنجم در بروکسل در نیمه خرداد ماه امسال

از زمان معرفی نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، شایعات، دیدگاه‌ها و حرف و حدیث‌های بسیاری در مخالفت با این فناوری نوین طرح شده است.

آوریل امسال بیانیه ۲۳۰ نفر از دانشمندان از ۴۰ کشور جهان درباره پیامدهای انسانی و زیست محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) منتشر شد.

بیانیه‌ای که به نقش احتمالی اینترنت نسل پنجم در افزایش خطر ابتلا به سرطان، اختلالات عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری و همچنین تبعات محیط زیستی آن اشاره می‌کرد و بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده از سوی برنامه ملی سم‌شناسی آمریکا (NTP)، آژانس بین‌المللی پژوهش‌های سرطان (IARC) و مرکز سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، خطرات توسعه و نسل پنجم شبکه تلفن همراه را یادآوری می‌کرد.

این بیانیه پیشنهاد می‌کرد که پیش از راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم، تحقیقات بیشتری لازم است و استدلال امضاکنندگان آن نیز این بود که اینترنت نسل پنجم مستلزم نصب آنتن‌های بسیار است و با توسعه فناوری اینترنت اشیا، شهروندان در مواجهه بیشتری با امواج الکترومغناطیسی قرار خواهند گرفت.

البته هراس این گروه صرفاً به پیامدهای احتمالی اینترنت نسل پنجم محدود نمی‌شود. این دسته از افراد حتی درباره نسل دوم و سوم و چهارم شبکه تلفن همراه و همچنین اینترنت بی‌سیم Wifi نیز نظر مشابهی دارند و معتقدند که هنوز درباره بی‌خطر بودن اینترنت وای‌فای نیز تردید جدی وجود دارد.

بنابراین اخباری که درباره خطرات نسل پنجم شبکه تلفن همراه طرح می‌شود، در عمل موضوع تازه‌ای نیست و این نگرانی‌ها از سوی کسانی طرح می‌شود که اینترنت بی‌سیم کنونی (شبکه وای‌فای) موجود را نیز خطرناک و مضر می‌دانند.

تئوری توطئه و کرونادان‌ها

درباره انواع و اقسام تئوری توطئه‌های موجود در قبال شیوع کرونا به قدری گفته‌اند و نوشته‌اند که هر توضیح و بحث دیگری در اینجا، تکرار مکررات خواهد بود و نکته تازه‌ای را شامل نخواهد شد.

اما یک تئوری توطئه رایج که ظاهراً در بین طبقاتی از مردم در سراسر جهان به شدت رواج پیدا کرده (و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود) باور به این است که کرونا به اینترنت نسل پنجم مرتبط است و ووهان نخستین شهری بوده که اینترنت نسل پنجم در آن راه‌اندازی شده است.

این ادعا البته درست نیست؛ ووهان یکی از شهرهایی بوده که طرح اولیه اینترنت نسل پنجم در آنها راه‌اندازی شده و نه اولین شهر. پکن، شانگهای و شهرهای دیگر نیز در دایره نخستین شهرهایی قرار می‌گیرند که در آنها اینترنت نسل پنجم پایه‌ریزی شده است.

آنچه در شایعات شبکه‌های اجتماعی به عنوان تأثیر اینترنت نسل پنجم در تخریب سیستم ایمنی طرح می‌شود یکی از پررونق‌ترین بازارهای تئوری توطئه این روزهاست. به گفته این گروه، اینترنت نسل پنجم با وارد کردن آسیب به سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود که یک سرماخوردگی معمولی، تقویت شده و تبدیل به یک بیماری مهلک شود.

اینکه ووهان در لیست نخستین شهرهای طرح راه اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه بوده، درست است و در آن تردیدی نیست. (در این لیست مربوط به اوت سال ۲۰۱۹ نهادهای محلی ووهان مکان‌های تحت پوشش اینترنت 5G را در این منطقه مشخص کرده‌اند).

با این اوصاف هیچ شاهد و گواهی مبنی بر ارتباط بین اینترنت نسل پنجم و دستگاه ایمنی بدن انسان وجود ندارد. به بیان دیگر اینترنت نسل پنجم، ادامه همان روش و همان سیستمی است که در شبکه نسل چهارم، نسل سوم و نسل دوم شبکه تلفن همراه تجربه کرده‌ایم.

امواج رادیویی تنها بخش موچکی از طیف امواج الکترومغناطیسی به شمار می‌روند و قادر نیستند مانند امواج گاما و ایکس، به سلول های DNA انسان آسیبی وارد کنند. اینکه کاربران در شهر ووژن چین به اینترنت 5G دسترسی پیدا کردند و توانستند تنها ظرف یک دقیقه یک فیلم ۱.۷ گیگابایتی را دانلود کنند، اما نمی‌تواند هیچ ارتباط فنی به شیوع بیماری کوئید-۱۹ داشته باشد.

با این وجود، تئوری‌های توطئه برای بسیاری از مردم جهان جذابیت دارد و در سراسر جهان جمعیت کثیری را با خود همراه می‌کند. اصطلاح Covidiot (ترکیب دو کلمه Covid و Idiot که شاید بتوان در فارسی آن را کرونادان ترجمه کرد) در ماه‌های اخیر به دائره المعارف ادبیات کوچه و بازار اضافه شده، به افرادی اشاره می‌کند که هشدارهای شیوع کرونا را نادیده می‌گیرد، نه ماسک می‌زند و نه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

فراتر از اینها اصطلاح Covidiot/کرونادان، شاید باورمندان به تئوری توطئه را نیز در بر بگیرد. در هلند و بریتانیا عده‌ای با این ایده که دکل‌های اینترنت شبکه نسل پنجم با شیوع کرونا مرتبط است به سوزاندن و تخریب این دکل‌ها پرداختند. در جنوب هلند دستکم چهار کل تخریب شدند و با افزایش این شایعات و تئوری‌های توطئه، دستکم ۲۰ آنتن در ماه آوریل در بریتانیا تخریب شده و به آتش کشیده شدند.

ویروس کرونای جدید هنوز ناشناخته است، واکسن قطعی و نهایی هنوز معرفی نشده و قریب به یک میلیون نفر از مردم جهان را به کام مرگ فرستاده است. طبیعی است که در چنین شرایطی حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها از چارچوب عقل و خرد خارج شود و همه به دنبال یافتن علت شیوع این بیماری باشند.

ویروس کرونا ممکن است عامدانه یا سهواً از آزمایشگاه‌های زیرزمینی ویروس‌شناسی سر برآورده باشد (این ادعا مستلزم تحقیقات گسترده علمی است و هنوز کسی نمی‌تواند آن را قاطعانه رد یا تأیید کند). اما ارتباط میان شیوع کرونا و نسل پنجم شبکه تلفن همراه، اساساً منتفی است و چنین گزینه‌ای حتی گزینه‌ای مشکوک هم نیست و هیچ شاهد و گواهی برای جدی گرفتن آن وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG