لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

«وضعیت هشدار» کرونا در سیستان و بلوچستان؛ نماینده زاهدان: مردم مجبورند بیرون بروند


نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی بار دیگر یادآور شدشمار زیادی از ساکنان این استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند
نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی بار دیگر یادآور شدشمار زیادی از ساکنان این استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند

مقام‌های محلی در استان سیستان و بلوچستان از روند تصاعدی شیوع کرونا در این استان خبر می‌دهند و وزارت بهداشت ایران نیز این استان را در «وضعیت هشدار» قرار داد؛ همزمان نماینده زاهدان در مجلس می‌گوید بیش از ۷۴ درصد مردم زیر خط امنیت غذایی هستند و مجبورند برای کار به بیرون از خانه بروند.

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری ایرنا گفت شمار زیادی از ساکنان این استان کارگرانی هستند که مشمول هیچ طرح معیشتی دولت نمی‌شوند و مجبورند «کارگری کنند تا بتوانند برای خانواده خود غذا تهیه کنند».

علیم یارمحمدی روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت به «ایرناپلاس» گفت: قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی مدتی جواب داد، اما وقتی «می‌بینند که خانواده‌شان به خاطر بی‌غذایی دارد از هم می‌پاشد مجبورند کار کنند».

این نماینده مجلس همچنین گفت: هر چقدر هم پروتکل‌های بهداشتی در اختیارشان قرار بدهیم، وقتی قرار باشد آب شُرب خود را با گالن و به روش غیربهداشتی تهیه کنند، اوضاع تغییری نمی‌کند. باید فکری اساسی به حال معیشت آنان بکنیم.

اظهارات این نماینده مجلس که پیش از این نیز به فقر غذایی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده بود، پس از آن منتشر شده است که مقام‌های بهداشتی نسبت به «بحرانی» بودن وضعیت کرونا در این استان و ضرورت رعایت مقررات قرنطینه هشدارهایی داده‌اند.

از جمله محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز شنبه گفت: موارد مثبت در چند روز اخیر «افزایشی بی‌سابقه» یافته و در برخی از روزها روزانه ۲۰ تا ۴۰ نفر به آمار مبتلایان افزوده می‌شود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا تا هفته پیش وضعیت اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان را «سفید» اعلام می‌کرد و مدارس این استان نیز جزو مدارسی بود که از روز شنبه به مدت یک ماه بازگشایی شد.

ترک تحصیل دختران و رفتن به حوزه‌های علمیه

همزمان با هشدار نماینده زاهدان در مجلس درباره فقر شدید در استان سیستان و بلوچستان، یک مقام آموزشی نیز از ترک تحصیل کودکان و نوجوانان، به ویژه دختران، و رفتن آنها به سوی حوزه‌های علمیه خبر داد.

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، به خبرگزاری ایلنا گفت در بین شهرهای این استان، وضعیت زاهدان که «بیشترین آمار مهاجرت‌پذیری و حاشیه‌نشینی با جمعیت بسیار زیاد در سطح کشور را دارا ست» بدتر از بقیه شهرستان‌های استان است و بیشترین آمار ترک تحصیل یا بازمانده از تحصیل را دارد.

وی همچنین گفت میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر در این استان به نسبت پسرها بیشتر است و والدین دختران در برخی مناطق استان، به ویژه در دوره دوم ابتدایی، «به دلیل مختلط بودن دانش‌آموزان» اجازه حضور آنها در چنین کلاس‌هایی را نمی‌دهند و اکثر دانش‌آموزان به دوره متوسط اول که می‌رسند رهسپار حوزه‌های علمیه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG