لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

رکورد جدید مبتلایان به کرونا و افزایش احتمال شهربندان در بسیاری از کشورها


یکی از کارکنان کادر درمانی در لیسبون، پایتخت پرتغال، در حال صحبت با افراد منتظر برای تست کرونا
یکی از کارکنان کادر درمانی در لیسبون، پایتخت پرتغال، در حال صحبت با افراد منتظر برای تست کرونا

آمارهایی که خبرگزاری رویترز جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به کووید- ۱۹ در سراسر جهان طی هفت روز اول دی رکورد جدیدی برجای گذاشته است.

سرعت زیاد سرايت اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا، باعث شده است بسیاری از کارمندانی که امکان آن را دارند، از خانه کار کنند و مراکز انجام تست قادر به پذیرش تمامی مراجعان نیستند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که طی یک هفته گذشته هر روز حداقل ۹۰۰ هزار مورد جدید ابتلا در سراسر جهان ثبت شده است. بسیاری از کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی از موارد ابتلا را ثبت کرده‌اند.

این وضعیت باعث شده که بسیاری از دولت‌های جهان گزینه اعمال محدودیت‌های شدید و حتی شهربندان را مد نظر قرار دهند.

هر چند پژوهش‌های مقدماتی نشان می‌دهد اومیکرون به نسبت سویه‌های قبلی خطر بستری و مرگ‌ومیر کمتری دارد ولی تعداد بسیار زیاد مبتلایان به این سویه ممکن است شبکه بهداشت عمومی را مختل کرده و به دلیل قرنطینه مبتلایان، فعالیت عادی موسسات اقتصادی و تولیدی و نهادهای دولتی ممکن است دچار مشکل شود.

بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یونان و مالت روز سه‌شنبه رکورد جدیدی از تعداد مبتلایان را ثبت کردند. رقم متوسط ابتلای روزانه در آمریکا طی هفته گذشته به ۲۵۸ هزار و ۳۱۲ نفر رسید که از شروع همه‌گیری تاکنون بی‌سابقه است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه هشتم دی گفت ۹۰ درصد از بیمارانی که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، واکسن تقویتی تزریق نکرده‌اند. کارشناسان بهداشت عمومی در بریتانیا معتقدند در شرایط فعلی بهترین روش محافظت در برابر سویه جدید ویروس تزریق دُز تقویتی است.

براساس آمارهای رسمی، موارد ابتلا در استرالیا در ۲۴ ساعت گذشته از مرز ۱۸ هزار نفر عبور کرد. قبل از این، بالاترین رقم ابتلای روزانه از شروع همه‌گیری کمی بيشتر از ۱۱ هزار نفر بود.

یکی دیگر از مشکلات کمبود امکانات برای انجام تست در برخی از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیاست. تعداد افرادی که به ابتلا به ویروس شک دارند آن‌قدر زیاد است که مردم ناگزیرند برای خرید تست از داروخانه‌ها و یا انجام آزمایش در مراکز درمانی صف بکشند.

یکی دیگر از نگرانی‌های دولت افزایش چشمگیر افرادی است که به دلیل ابتلا و یا تماس با مبتلایان ناگزیرند خود را قرنطینه کنند.

نخست‌وزیر استرالیا روز چهارشنبه گفت اگر قرار باشد هر فردی که با یک مبتلا و یا مشکوک به ابتلا تماس داشته است خود را قرنطینه کند همه فعالیت‌ها تعطیل می‌شوند.

دولت ایتالیا نیز در واکنش به افزایش سریع تعداد مبتلایان در این کشور قرار است مقررات پزشکی مربوط به قرنطینه را سهل‌تر کند.

همزمان با این وضعیت در سایر نقاط جهان، دولت چین کماکان سیاست موسوم به «تساهل صفر» در برابر شیوع ویروس را دنبال می‌کند و جمعیت ۱۳ میلیونی شهر سی‌آن برای هفتمین روز پیاپی تحت مقررات سختگیرانه قرنطینه هستند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روز سه‌شنبه ۱۵۱ مورد ابتلای جدید در این شهر ثبت شده است. به گفته نهادهای دولتی تاکنون هیچ موردی از ابتلا به سویه اومیکرون در این شهر شناسایی نشده است.

تعدادی از کشورها در شرایطی با موج شیوع اومیکرون روبرو می‌شوند که موج چهارم ویروس به دلیل شیوع سویه دلتا را مهار نکرده‌اند.

لهستان یکی از این کشورهاست و روز چهارشنبه اعلام کرد که ۷۹۴ نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته فوت کرده‌اند که بالاترین رقم مرگ در یک روز از شروع همه‌گیری کروناست.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارش خود گفت نتایج پژوهش‌های مقدماتی در آفریقای جنوبی، بریتانیا و دانمارک نشان می‌دهند که احتمال بستری شدن و مرگ بر اثر ابتلا به اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا کمتر است.

یکی از عوامل گسترش سریع‌تر سویه جدید همزمانی موج پنجم با تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی است.

برای پرهیز از بحرانی‌تر شدن وضعیت، برخی از کشورها از جمله ایتالیا برگزاری جشن‌های عمومی سال نو را لغو کرده و کشورهای دیگر نظیر ژاپن از مردم خواسته‌اند این مناسبت را در جمع‌های خانوادگی کوچک جشن بگیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG