لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

برخورد قضایی با سحر دولتشاهی به‌دلیل «رقص» در یک سریال نمایش خانگی


سحر دولتشاهی،‌ بازیگر سینما
سحر دولتشاهی،‌ بازیگر سینما

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از برخورد قضایی با سحر دولتشاهی،‌ بازیگر سینما، به‌دلیل «رقص» یا آنچه که این نهاد، «اعمال خلاف موازین اسلامی»‌ در یک سریال در فضای مجازی خوانده است، خبر داد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور اعلام کرد که با تهیه کننده این سریال و سکوی پخش آن نیز برخورد قضایی شده است.

خبرگزاری میزان درباره ابعاد و نحوه این «‌برخورد قضایی»‌ توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

در سریال نمایش خانگی «‌داریوش»‌ که به کارگردانی هادی حجازی‌فر در سکوی نمایش خانگی «فیلم‌نت» پخش می‌شود، سحر دولتشاهی در قسمت هفتم آن به همراه آتش تقی‌پور،‌ بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون، در حال انجام حرکاتی شبیه رقص هستند.

مطابق قوانین جمهوری اسلامی انتشار محصولات نمایشی با مجوز نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد و تاکنون سابقه نداشته که به‌دلیل محتوای یک اثر نمایشی مجوز گرفته، با بازیگر آن اثر برخورد شود.

مسئول نظارت و سانسور آثار شبکه نمایش خانگی، ساترا، سازمانی زیرنظر صداوسیما است که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئولیت به آن واگذار شده است.

پیش از این مصوبه، وزارت ارشاد نظارت بر آثار این شبکه را برعهده داشت.

ساترا، تهیه‌کننده و فیلم‌نت درباره خبر برخورد قضایی با سازندگان و بازیگر سریال «داریوش» اظهارنظری نکرده‌اند.

رقص، پس از انقلاب ۵۷ در ایران از حوزه هنرهای مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج و ممنوع اعلام شد. مراجع تقلید شیعه در فتاوای خود از رقص به عنوان «فعل حرام» یاد کرده‌اند و آن را یک « عمل شهوت‌انگیز» می‌دانند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی رقص اقوام ایرانی به مناسبت‌های مختلف را تحت عنوان «‌حرکات موزون» می‌شناسد و از بکار بردن واژه«رقص» خودداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG