لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

دیوان عالی دانمارک محکومیت یک شهروند نروژی-ایرانی را تایید کرد


دیوان عالی دانمارک روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت محکومیت هفت ساله یک نروژی ایرانی‌تبار را که پیشتر از بابت اتهام‌هایی همچون «جاسوسی» و «مشارکت در توطئه سوءقصد به جان» یکی از چهره‌های عرب مخالف جمهوری اسلامی مجرم شناخته شده بود، تایید کرد.

دادستان عمومی دانمارک روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی توییتر این خبر را تایید کرد.

یک مقام قضایی دانمارک در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، متهم را فردی به نام «محمد داودزاده لولوئی» معرفی کرد. بر همین اساس، وی به هفت سال حبس و نیز اخراج دائمی از خاک دانمارک محکوم شده است.

این مقام قضایی افزود که حکم آقای لولوئی پارسال توسط یک دادگاه محلی صادر شد و سپس، وی به آن رای اعتراض کرد.

این مقام همچنین تصریح کرد: «ما توانستیم ارتباط بین متهم و سرویس اطلاعاتی حکومت ایران را ثابت کنیم که در نوع خود پرونده‌ای بسیار نامتعارف و وظیفه‌ای دشوار بود».

وکیل محمد داودزاده لولوئی گفته است که احتمالا موکلش علیه حکم صادر شده درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

دانمارک در پاییز سال ۲۰۱۸ در پی دستگیری فرد مزبور از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

مقامات دانمارکی استدلال می‌کنند اقدامات مجرمانه‌ای که در ارتباط با این پرونده در خاک دانمارک روی داده، این کشور را به عرصه جنگ قدرت‌های اطلاعاتی حکومت ایران و عربستان سعودی مبدل کرده است.

محمد داودزاده لولویی کمی پس از حمله مرگبار به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز، در دانمارک دستگیر شد.

حکم این فرد در حالی از سوی دیوان عالی دانمارک تایید شده که کمتر از یک ماه پیش، دانمارک علیه سه عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» به دلیل «تامین مالی و ترویج تروریسم» اعلام جرم کرد.

این جنبش که نام دیگر آن گروه «حرکت النضال» است، فعالیت‌هایش را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و مدعی مبارزه برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران» است.

پس از حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در شهریور ۱۳۹۷، ایران سفیران هلند، دانمارک و کاردار موقت بریتانیا را احضار کرد و به فعالیت‌های این گروه در این کشورها اعتراض کرد.

آذرماه پارسال، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال» که در اروپا زندگی می‌کرد، از ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی است که گروه حرکت النضال تحت «حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی» عربستان سعودی و اسرائیل قرار دارد و حبیب اسیود را «عامل اصلی» حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز می‌داند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG