لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

دیوید لینچ به انسداد مزمن ریوی مبتلا شده است


دیوید لینچ ۱۰ فیلم بلند را کارگردانی کرده است و برای چهار فیلم نامزد جایزه اسکار شده بود
دیوید لینچ ۱۰ فیلم بلند را کارگردانی کرده است و برای چهار فیلم نامزد جایزه اسکار شده بود

دیوید لینچ کارگردان برجستهٔ آمریکایی اعلام کرد که به یک بیماری مزمن ریوی مبتلا شده است.

آقای لینچ در مصاحبه‌ای با مجلهٔ بریتانیایی «سایت اند ساند» گفت پزشکان به او اعلام کرده‌اند که ریه‌اش درگیر آمفیزم شده است، که نوعی بیماری انسداد مزمن ریوی است.

این وضعیت به‌دلیل «سال‌ها سیگار کشیدن» او رخ داده و به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها آسیب رسانده است. این آسیب‌ها منجر به مشکلات تنفسی می‌شود که شامل تنگی نفس، سرفه‌های مزمن و عفونت‌های مکرر قفسه‌ی سینه است.

این کارگردان ۷۸ ساله افزود که با وجود این تشخیص، همچنان در «وضعیت عالی» قرار دارد و اعلام کرد که «هرگز بازنشسته نخواهد شد».

لینچ همچنین گفت که این بیماری تحرک او را محدود کرده و از این پس قادر خواهد بود فیلم‌ها را تنها به صورت دورکاری کارگردانی کند.

در پیامی که اخیراً در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، آقای لینچ نوشته که این بیماری «هزینه‌ای است که باید برای سال‌ها سیگار کشیدن خودم بپردازم». او همچنین اعلام کرد که از دو سال پیش سیگار کشیدن را ترک کرده است.

لینچ در ادامه اظهار داشت که با وجود بیماری‌اش، «پر از شادی» است و از هواداران خود به خاطر نگرانی‌هایشان تشکر کرده است.

دیوید لینچ ۱۰ فیلم بلند را کارگردانی کرده است و برای چهار فیلم، از جمله فیلم‌های مالهالند درایو و مخمل آبی، نامزد جایزه اسکار شده بود.

او در سال ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی از منتقدان فیلم در سراسر دنیا که توسط روزنامه گاردین انجام گرفت،‌ به عنوان «بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زندهٔ دنیا» برگزیده شد.

دیوید لینچ همچنین برای ساخت سریال جریان‌ساز «توئین پیکس» نیز مشهور است. فصل سوم این سریال که در سال ۲۰۱۷ پخش شد، تازه‌ترین پروژه‌ای است که از او منتشر شده است.

بیماری آمفیزم که این کارگردان آمریکایی را خانه‌نشین کرده،‌ بیشتر در اثر سیگار کشیدن، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض گردوغبار و مواد شیمیایی صنعتی ایجاد می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که آمفیزم تا سال ۲۰۳۰ به سومین عامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG