لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

شمار قربانیان زمین‌لرزه ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر گذشت، بیشتر از تلفات زلزله بم


نادر فاضل اهل سوریه که همسر و دو فرزند خود را زیر آوار زلزله از دست داده است
نادر فاضل اهل سوریه که همسر و دو فرزند خود را زیر آوار زلزله از دست داده است

در حالی که تعداد قربانیان زمین‌لرزه هفته گذشته مناطق مرزی ترکیه و سوریه از مرز ۳۶ هزار نفر گذشت، امدادگران همچنان به بیرون آوردن بازماندگان بیشتری از زیر آوار در این دو کشور ادامه می‌دهند.

بر اثر زمین‌لرزه در این مناطق و چندین پس‌لرزه شدید، تا روز دوشنبه دست‌کم ۳۱۶۴۳ نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند و اکنون این مرگبارترین زلزله در ترکیه از سال ۱۹۳۹ به این سو محسوب می‌شود.

در سوریه نیز بر اثر این زمین‌لرزه که دوشنبه گذشته رخ داد تاکنون ۴۶۱۴ نفر جان باخته‌اند.

زلزله روز دوشنبه گذشته از حیث میزان تلفات ششمین بلایای طبیعی در جهان طی قرن کنونی به‌شمار می‌آید به طوری که آمار تلفات آن از زلزله شهر بم ایران در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) که ۳۱ هزار کشته بر جای گذاشت، فراتر رفته است.

آمارها حاکی از آن است که حدود ۸۰ هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر نیز در سرپناه‌های موقتی به‌سرمی‌برند.

حدود یک هفته پس از وقوع یکی از شدیدترین زلزله‌ها در ترکیه و سوریه، امدادگران روز یکشنبه ۲۳ بهمن نیز توانستند چندین نفر دیگر را از زیر آوار نجات دهند.

شهروندان آواره در شهر «قهرمان‌مرعش» ترکیه، نزدیک مرکز وقوع زلزله، می‌گویند آنها چادرهای خود را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به خانه‌های ویران‌شده خود برپا کرده‌اند تا بتوانند مانع غارت اموالشان بشوند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که چگونگی واکنش او به زمین‌لرزه انتقادات بسیاری را برانگیخته است و انتظار می‌رود انتخابات پیش رو سخت‌ترین انتخابات دو دهه اخیر برایش باشد، وعده داد که ظرف چند هفته بازسازی مناطق زلزله‌زده را آغاز کند.

زلزله در سوریه اما بیشترین آسیب را به مناطق تحت کنترل شورشیان وارد آورده و بسیاری از مردم را که پیش از این نیز به خاطر جنگ داخلی آواره شده بودند، بار دیگر بی‌خانمان کرده است. این منطقه در مقایسه با ترکیه از کمک‌های به مراتب کمتری برخوردار شده است.

مارتین گریفیث، هماهنگ کننده فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه سازمان ملل که در منطقه مرز ترکیه و سوریه به‌سرمی‌برد در توییتی نوشت: «ما تاکنون نتوانسته‌ایم کاری برای مردم شمال غرب سوریه بکنیم.»

آقای گریفیث افزود: «آنها به درستی احساس می‌کنند که به حال خود رها شده‌اند.» وی سپس عنوان کرد که تلاش می‌کند این مسئله را هر چه سریع‌تر حل و فصل کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG