لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

درخواست سه فعال کارگری زندانی برای لغو حکم اعدام شریفه محمدی


شریفه محمدی
شریفه محمدی

در ادامه واکنش‌ها به صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، سه عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه در بیانیه‌ای خواستار لغو این حکم و آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط او شدند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه، روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه، بیانیه رضا شهابی، داود رضوی و‌ حسن سعیدی را منتشر کرده که نوشته‌اند صدور حکم اعدام برای خانم محمدی،«جنون‌آمیز» و وارد کردن اتهام «بغی» به او، «واهی» است.

در این بیانیه آمده است: «هیچ کارگر و انسان شرافتمندی در سراسر کشور یافت نمی‌شود که اتهام واهی «بغی» و حکم ظالمانه اعدام علیه شریفه محمدی را حیرت آور، جنون‌آمیز و غیر قابل قبول نداند.»

دادگاه انقلاب رشت یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، شریفه محمدی را به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه علیه نظام» به اعدام محکوم کرد که این حکم واکنش گستردۀ فعالان مدنی و سیاسی را در پی داشت.

شریفه محمدی ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت است. مأموران اداره اطلاعات رشت، او را در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت کردند.

منابع رادیوفردا می‌گویند که او به‌رغم «دغدغه‌مندی» اجتماعی، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و صدور حکم اعدام علیه این فعال کارگری با اتهام انتسابی «بغی» از سوی دستگاه قضایی، با هدف «ارعاب جنبش کارگری» ایران انجام گرفته است.

سه عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه نیز در بیانیه خود نوشته‌اند:‌ «بر کسی پوشیده نیست که نیروهای امنیتی و قوه قضائیه حساسیت، نفرت و واهمه عمیقی نسبت به کارگران و‌ تشکلات کارگری مستقل، حق‌طلب و‌ معترض دارند.»

در این بیانیه افزوده شده که «همان‌قدر برای ما امضاکنندگان این نوشته ‌محرز است که برای صادرکنندگان حکم سبعانه اعدام علیه شریفه محمدی نیز روشن است که ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده است و عضویت سابق ایشان در کمیته هماهنگی، جرم‌ محسوب نمی‌شد و کماکان نیز نباید هیچ جرمی محسوب گردد.»

«کمیته هماهنگی» برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری یکی از نهادهای کارگری است که به‌طور مستقل از کارفرماها و‌ دولت و احزاب و سازمان‌های سیاسی ایجاد شد و‌ تعداد قابل توجهی از کارگران و فعالان کارگری از مناطق مختلف کشور، از جمله شریفه محمدی به آن‌ پیوستند.

صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی با واکنش‌های گسترده نهادهای حقوق بشری داخلی و بین‌المللی و فعالان سیاسی مدنی مواجه شده است.

شماری از نواندیشان دینی در خارج از ایران نیز در بیانیه‌ای حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، را «ناباورانه‌» توصیف کرده و نوشته‌اند: «از آن‌جا که اتهامات وارد شده به خانم شریفه محمدی به هیچ عنوان وارد نیست حکم اعدام خانم شریفه محمدی باید از سوی دیوان عالی کشور فوراً لغو شود.»

این بیانیه از سوی افرادی چون محمدجواد اکبرین، حسن یوسفی‌اشکوری، عبدالعلی بازرگان، میثم بادامچی، رضا بهشتی‌معز، سروش دباغ، علیرضا رجایی و رضا علیجانی امضا شده است.

جمعی از زندانیان زن محبوس در زندان اوین نیز با محکوم کردن حکم اعدام برای شریفه محمدی هشدار دادند که این می‌تواند پیش‌درآمدی برای صدور «احکام سنگین بعدی» برای سایر مخالفان جمهوری اسلامی باشد.

۱۶ زندانی زن روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در بیانیه‌ای که به دست رادیوفردا رسیده، نوشتند: «این نه فقط حکم اعدام شریفه، بلکه حکم اعدام همهٔ ما، فعالین کارگری، سیاسی، مدنی، حقوق بشری و فعالین حوزهٔ زنان است.»

نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، ویدا ربانی و سپیده قلیان ازجمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

با استفاده از گزارش‌های تلگرام و رادیو فردا؛ ب.ب/پ.پ
XS
SM
MD
LG