لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«مفقود شدن» پیکر شهروندان بهائی تهران پس از تحویل به بهشت زهرا


شهروندان بهائی در حال اجرای مراسم آئینی خود در زمان خاکسپاری
شهروندان بهائی در حال اجرای مراسم آئینی خود در زمان خاکسپاری

رادیو فردا مطلع شده در ادامهٔ فشار وزارت اطلاعات بر شهروندان بهائی در زمینه دفن اجساد پیروان این آئین در آرامستان تهران، «سرنوشت اجساد برخی از شهروندان بهائی مشخص نیست».

منابع مطلع به رادیو فردا گفته‌اند که برخی از شهروندان بهائی در بیش از سه ماه گذشته «اجساد عزیزان خود را به بهشت زهرا تحویل می‌دهند و پس از آن نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ می‌دهد».

در یکی از موارد جسد یک زن بهائی با نام خانوادگی رحیمیان در حالی چند روز مانده به نوروز ۱۴۰۳ به بهشت زهرا تحویل داده شده، که تا امروز وضعیت پیکر خانم رحیمیان برای خانوادهٔ او مشخص نشده است.

در اسناد رسمی بهشت زهرا نیز مشخص نشده که پیکر این شهروند بهائی دفن شده یا در سردخانه قرار دارد.

در ادامهٔ این روند مسعود مؤمنی، نمایندهٔ وزارت اطلاعات در قبرستان بهائیان موسوم به گلستان جاوید، روز جمعه هشتم تیرماه از دفن جسد یک شهروند بهائی دیگر به نام نصرت‌الله احسانی «با وجود مجوز دفن» در این آرامستان جلوگیری کرده‌ است.

تعداد اجسادی مفقودشده در این مدت مشخص نیست اما بر اساس گزارش‌های رسیده برخی از شهروندان بهائی توانسته‌اند «با پرداخت مبلغ ۱۴ میلیون تومان» به آقای مؤمنی، اجساد نزدیکان خود را در زمین‌های این قبرستان که متعلق به جامعهٔ بهائی است، دفن کنند.

پیش از این رادیو فردا گزارش داده بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از ابتدای پارسال با حفر چندین قبر تازه در گورستان جمعی خاوران، این شهروندان را مجبور کرده بود پیکر درگذشتگان خود را در این بخش دفن کنند.

گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است که در محوطه قدیمی قبرستان بهائیان تهران، گلستان جاوید، قرار دارد.

به گفته جامعه بهائیان، با وجود این‌که زمین‌های قبرستان بهائیان تهران متعلق به این جامعه است، یک مأمور وزارت اطلاعات که خود را «مسعود مؤمنی» معرفی می‌کند، برای دفن بهائیان در زمین این قبرستان «مبلغ گزافی» را طلب کرده است.

در همین زمینه شادی شهید زاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهائی، اردیبهشت‌ماه امسال در ارتباط با این آرامستان بازداشت شدند.

شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران تیرماه امسال هریک از این چهار نفر را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد و آن‌ها در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

XS
SM
MD
LG