لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

محمود صادقی: دست‌کم ۸۰ تا ۹۰ استاد دانشگاه در دولت سیزدهم اخراج یا لغو قرارداد شدند


دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها می‌گوید بین ۸۰ تا ۹۰ استاد دانشگاه در دولت قبلی اخراج یا لغو قرارداد شدند که بیشتر آنها به «دلایل واهی» و در برخی موارد به دلایل «سیاسی و سوء‌ظن» بوده است.

محمود صادقی در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران که روز شنبه دهم شهریور ماه منتشر شد گفته است که همچنین یک هزار و ۵۰۰ استاد، از جمله خود او، به دلیل ابراز نظر در خصوص اعتراضات ۱۴۰۱ برای گرفتن ترفیع سالانه دچار مشکل شده‌اند.

آقای صادقی در عین حال گفت که آمار دقیقی از استادان اخراجی یا آنهایی که قراردادشان لغو شده در دست نیست.

او افزود: «آماری که توانستیم در مقطعی گردآوری کنیم بین ۸۰ تا ۹۰ نفر بود که بعد هم متوجه شدیم اساسا برخی ترجیح می‌دهند اصلا [نامشان] در آمارها نیاید».

به گفته این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، به دلیل آنکه برخی فکر می‌کردند اعلام آن باعث دردسر می‌شود و ترجیح می‌دادند اعلام نکنند با این امید که شاید مشکل پیگیری و حل شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین به این موارد مواردی از بازنشستگی‌های اجباری را افزوده و به جماران گفته‌ است: «به جز این افراد، استادانی نیز در مرحله پیمانی بودند و «دستشان به جایی بند نبود» یا افرادی که به مرحله بازنشستگی نرسیده به اجبار بازنشسته شدند».

همچنین به گفته آقای صادقی «شمار قابل توجهی» از استادان هم در مراحل جذب بوده‌اند و با وجود گذراندن بیشتر مراحل، اما در مصاحبه حذف شدند.

امضای بیانیه و کارزار از مواردی دیگری است که به گفته آقای صادقی منجر به برخورد با استادان شده و در مواردی که شخص در استخدام رسمی بوده و «نمی‌توانستند با او کاری بکنند»، مثل خود او، برای گرفتن ترفیع سالانه با مشکل مواجه می‌شد.

محمود صادقی تاکید کرده که عمده این برخوردها به «دلایل واهی»، بعضا سیاسی و بر اساس سوء‌ظن‌هایی که با افراد داشتند انجام شده است؛ هیأت‌های جذب، استادان را رد می‌کردند و در صورت نیاز هم به استعلام از نهادهای امنیتی مستند می‌کردند.

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات شدت یافت و بسیاری از استادان غیر‌همسو، اخراج، تعلیق یا به اجبار بازنشسته شدند.

مسعود پزشکیان روز هشتم شهریور سال جاری در آیین معارفه وزیر علوم دولت خود، خواستار آن شد که پرونده تمامی اساتیدی که یا اخراج شده یا قرارداد کاری آن‌ها با دانشگاه‌ها لغو شده، مورد بازنگری قرار گیرد.

روز شنبه دهم شهریور ماه و چند روز پس ازاین اظهارات، حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم اعلام کرد که پرونده استخدام‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور بار دیگر بررسی می‌شود.

محمود صادقی در گفت‌وگوی خود با جماران به نمونه علی شریفی‌زارچی و بازگشتش به دانشگاه اشاره کرده و گفته‌است: «برگرداندن موردی افراد خوب است اما رئیس جمهور و وزیر علوم باید فرآیندها را اصلاح کنند، فرآیند جذب و تبدیل وضعیت اصلاح و شفاف شود.»

آقای صادقی درعین حال تصریح کرده است که بازگرداندن همه افراد برکنار شده مقدور نیست مگر اینکه در این خصوص دستور ويژه‌ای داده شود.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت جماران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG