لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

مصرف الکل حتی در مقادیر کم، خطر مرگ ناشی از سرطان را در افراد مسن «افزایش می‌دهد»


مطالعه و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که درک عمومی در مورد الکل در حال تغییر است
مطالعه و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که درک عمومی در مورد الکل در حال تغییر است

مطالعه‌ای جامع که در نشریهٔ پزشکی «جاما نتورک اوپن» منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های الکلی، حتی در مقادیر کم و متوسط، هیچ فایده‌ای برای افراد مسن ندارد و خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و سایر بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

بر اساس داده‌هایی که از بیش از ۱۳۵ هزار بزرگسال ۶۰ ساله و بالاتر در بریتانیا جمع‌آوری شده است، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف الکل در سطوح پایین، متوسط و بالا با افزایش مرگ‌ومیر کلی و فوت ناشی از سرطان همراه است.

جزئیات این مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده و با استفاده از داده‌های بیوبانک بریتانیا تحلیل شده‌اند.

دکتر دیوید کاتلر، پزشک شاغل در مرکز بهداشتی سنت جان در سانتامونیکا که در این مطالعه شرکت نداشته است اظهار داشت: «یک افسانه فراگیر وجود دارد که می‌گوید مصرف پایین یا متوسط الکل، سلامت را بهبود می‌بخشد. هیچ چیز نمی‌تواند از این غیرواقعی‌تر باشد. مطالعات در سطح جمعیت نشان داده‌اند که هر مقدار مصرف الکل می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت داشته باشد.»

این مطالعه جامع اخیر نیز نشان داده است افرادی که شراب می‌نوشند و آن را با غذا همراه می‌کنند،‌ نسبت به سایر مصرف‌کنندگان خطرات کمتری از سرطان و مرگ را داشتند.

دکتر روزاریو اورتولا، استادیار پزشکی پیشگیری در دانشگاه اوتونوما د مادرید در اسپانیا، در این ارتباط به سی‌ان‌ان گفت: «شاید آنچه که این اثر مفید را ایجاد می‌کند خود شراب یا نوشیدن آن همراه با غذا نیست. بلکه عوامل دیگری است که قابل کنترل نیستند.»

اورتولا افزود: «ممکن است، به عنوان مثال، افرادی که مقدار اندکی شراب می‌نوشند در سایر زمینه‌های زندگی خود نیز به اعتدال توجه داشته باشند و رفتارهای سالم دیگری از جمله فعالیت بدنی را نیز پی می‌گیرند.»

به عبارت دیگر، مصرف متعادل نوشیدنی‌های الکلی ممکن است بازتابی از سبک زندگی سالم‌تر افراد باشد، اما علتِ آن نیست و این تمایزی است که متخصصان بر توجه به آن تأکید می‌کنند.

از سوی دیگر نظرسنجی جدید موسسه گالوپ که در ۱۳ اوت منتشر شد، نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند مصرف الکل به‌صورت متوسط ممکن است به سلامت آسیب برساند، این افزایش شش درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش ۱۷ درصدی نسبت به ۲۰۱۸ است، که بالاترین میزان در این نظرسنجی طی ۲۰ سال گذشته را نشان می‌دهد

این نظر در میان جوانان بیشتر قابل توجه است، و حدود ۶۵٪ از بزرگسالان بین ۱۸ تا ۳۴ سال می‌گویند الکل بر سلامت تأثیر منفی دارد. این نشان از تغییر نگرشی عمده در جوانان آمریکایی نسبت به مصرف الکل و تأثیرات آن است.

این مطالعه و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که درک عمومی در مورد الکل در حال تغییر است، و این تغییرات نشان‌دهنده افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات مصرف الکل است. افراد بیشتری اکنون تمایل دارند مصرف الکل خود را محدود کنند یا به طور کامل از آن اجتناب کنند تا سلامت خود را حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG