لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

هلند سفیر اسرائیل را در ارتباط با ادعای جاسوسی علیه دیوان لاهه احضار کرد


دیوان بین‌المللی لاهه
دیوان بین‌المللی لاهه

وزارت امور خارجه هلند، سفیر اسرائیل را در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «جاسوسی» سرویس‌های اطلاعاتی این کشور علیه دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، احضار کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که نمایندگان پارلمان هلند نسبت به افشاگری‌های روزنامه گاردین در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

گاردین اخیرا گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به مدت ۹ سال تلاش کرده‌اند تا دفتر دادستان کل دیوان لاهه را تضعیف یا حتی مرعوب کنند.

این افشاگری‌ها بخشی از تحقیقات مشترک گاردین با دو رسانه دیگر یعنی نشریه اسرائیلی-فلسطینی «مگزین ۹۷۲+» و رسانه محلی به زبان عبری «لوکال کال» بود.

سخنگوی وزارت خارجه هلند ضمن تأیید احضار سفیر اسرائیل، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت که گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شده و نگرانی‌های هلند به طرف اسرائیلی منتقل شده است.

هلند به عنوان میزبان دیوان کیفری بین‌المللی موظف به حفاظت از کارکنان و استقلال این نهاد قضایی است. این کشور همچنین در اوایل ماه جاری به همراه ۹۳ کشور دیگر متعهد به دفاع از دیوان لاهه در برابر فشارها و مداخلات سیاسی شده بود.

کاتی پیری، نماینده پارلمان هلند، ضمن انتقاد از عدم شفافیت دولت در این زمینه، خواستار تحقیقات بیشتر در مورد نقش احتمالی سفارت اسرائیل در این فعالیت‌های جاسوسی شد.

اواخر اردیبهشت‌ماه، کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، اعلام کرد که به دنبال صدور حکم جلب برای رهبران اسرائیل و سران گروه افراطی حماس به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» است. حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داد.

کریم خان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که خواهان صدور حکم جلب بین‌المللی علیه یحیی سنوار، اسماعیل هنیه، محمد دیاب ابراهیم المصری (ملقب به محمد ضیف) رهبران داخلی و خارجی حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل است.

درخواست‌های آقای خان که انتقاد شدید اسرائیل و متحدانش در ایالات متحده را برانگیخت، توسط یکی از شعب پیش از محاکمه دیوان لاهه در دست بررسی است. یک هیئت متشکل از سه قاضی باید تصمیم بگیرد که آیا حکم بازداشت را صادر کند یا این‌که این درخواست را رد کند.

با استفاده از روزنامه گاردین و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG