لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

هشدار سونامی در ژاپن، پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ درجه


عکس مربوط به زلزله ژاپن در روز نخست سال ۲۰۲۴ است
عکس مربوط به زلزله ژاپن در روز نخست سال ۲۰۲۴ است

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ درجه، بامداد روز دوشنبه ۱۱ دی هم‌زمان با نخستین روز از سال نوی میلادی مرکز ژاپن را لرزاند.

با توجه به احتمال وقوع سونامی از مردم برخی مناطق خواسته شده است تا به نقاط مرتفع‌تر پناه ببرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این زمین‌لرزه ساعت ۴:۱۰ بامداد به وقت محلی در منطقه نوتو در استان ایشیکاوا رخ داد.

پس از وقوع این زلزله رسانه‌های ژاپن‌‌ پخش برنامه‌های خود را متوقف کردند و به‌ویژه از مردم مناطق‌ زلزله‌زده خواستند تا خانه‌های خود را فورا تخلیه کنند و به مناطق مرتفع‌تر بروند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از وقوع زمین‌لرزه روز دوشنبه، چندین بزرگراه اصلی در اطراف مرکز وقوع آن بسته شد و حرکت قطارها بین توکیو و مرکز زمین‌لرزه در منطقه نوتو به حالت تعلیق درآمد.

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن به خبرنگاران گفت چندین خانه در مناطق زلزله‌زده ویران شده‌اند و واحدهای ارتش برای کمک به عملیات نجات اعزام شده‌اند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر این کشور نیز ساعاتی بعد از وفوع زمین‌لرزه اعلام کرد مردم باید آماده باشند در سریع‌ترین زمان ممکن خانه‌های خود را تخلیه کنند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های محلی ریزش یک ساختمان در شهر ساحلی سوزو و شکاف عظیم در جاده‌ای در شهر واجیما را به نمایش گذاشته‌اند.

شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی به نقل از آتش‌نشانی از ویرانی دست‌کم ۳۰ ساختمان در واجیما خبر داده است.

به گفته یکی از مقامات هسته‌ای ژاپن، تاکنون دربارهٔ این که آیا امواج سونامی به نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در مناطق زلزله‌زده آسیب رسانده، گزارشی به دست نیامده است.

در همین حال مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام واقع در هاوایی در غرب آمریکا درباره شکل‌گیری امواج خطرناک سونامی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه در امتداد سواحل ژاپن هشدار داده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز اعلام کرد که زلزله دیگری نیز به بزرگی ۶.۲ درجه بلافاصله پس از زمین‌لرزه مهیب نخست رخ داده است.

سازمان هواشناسی ژاپن نیز درباره وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۷ درجه تا حدود یک هفته آینده، به‌ویژه در دو تا سه روز پیش‌ رو و هم‌چنین رخ دادن سونامی برای دست کم سه استان ساحلی ژاپن هشدار داده است.

خبرگزاری دولتی روسیه نیز گزارش می‌دهد که بخش‌هایی از ساحل غربی جزیره ساخالین متعلق به این کشور، در نزدیکی ژاپن در معرض خطر سونامی قرار دارد و مردم محلی در حال تخلیه خانه‌های خود هستند.

ساخالین جزیره‌ای بزرگ در شمال ژاپن و ولادی‌وُستوک، مهم‌ترین شهر روسیه در اقیانوس آرام اکنون در خطر سونامی قرار گرفته‌اند.

وزارت ایمنی کره جنوبی نیز به ساکنان استان گانگ‌وون در این کشور هشدار داده‌است که موارد ایمنی را جدی بگیرند و به مناطق مرتفع بروند.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ژاپن زلزله بامداد امروز اولین زمین‌لرزه به بزرگی ۷ درجه است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به این‌سو در این کشور رخ داده است.

بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ژاپن در دهه‌های گذشته در سال ۲۰۱۱ در شمال شرقی این کشور به بزرگی ۹ درجه رخ داد که منجر به یک سونامی (امواج آب‌لرزه‌ای) بزرگ شد که بر اثر آن حدود ۱۸هزار و ۵۰۰ نفر کشته یا مفقود شدند.


با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG