لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه پیشین بریتانیا را به حمایت از «اغتشاشات و اغتشاشگران» متهم کرد


ابراهیم رئیسی خواستار قدردانی کشورهای غربی از آنچه که «فداکاری» سپاه پاسداران خواند، شد
ابراهیم رئیسی خواستار قدردانی کشورهای غربی از آنچه که «فداکاری» سپاه پاسداران خواند، شد

ابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه پیشین بریتانیا درباره لزوم پذیرش نقش این کشور در کودتای سال ۱۳۳۲ علیه دولت محمد مصدق گفت که این اظهارات «پیام حمایت از اغتشاشات و اغتشاگران» است.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران که روز جمعه ۲۷ مرداد در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران سخنرانی می‌کرد، خطاب به دیوید اوئن گفت: « اگر در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، شما هرگز جرأت چنین خیانتی نداشتید.»

او مانند بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراض‌های مردمی و ازجمله جنبش اعتراضی سال گذشته را «اغتشاش» می‌خوانند.

آقای اوئن که در زمان وقوع انقلاب بهمن ۵۷ وزیر خارجه بریتانیا بوده است، روز ۲۴ مرداد در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت که پذیرش نقش بریتانیا در کودتای ۲۸ مرداد هم به نفع اعتبار این کشور است و هم جنبش اصلاحی ایران.

او در این مصاحبه توضیح داد: «دلایل خوبی وجود دارد تا به نقش بریتانیا در همراهی با ایالات متحده در متوقف کردن تحولات دموکراتیک در سال ۱۹۵۳ اذعان کرد. با پذیرفتن این اشتباه و خساراتی که به مسیر منتهی به ایران دمکراتیک وارد آمد، احتمالا اصلاحات اکنون تا حدود زیادی ممکن خواهد شد».

رئیسی در ادامه واکنش به این اظهارات، ایران را شامل مردم «مومن، مستحکم و خطرپذیر» دانست و رهبر جمهوری اسلامی را «مقاوم و استوار» خواند و ادامه داد: «تا زمانی که چنین ملتی در صحنه باشد، کاری از دست شما ساخته نیست.»

او همچنین با تقدیر از آنچه که نقش «امنیت‌ساز» سپاه پاسداران در منطقه خواند، از «افکار عمومی دنیا» خواست از رهبران کشورهای غربی سوال کنند که «چرا از این فداکاری و خطرپذیری قدردانی نمی‌کنید؟»

ابراهیم رئیسی با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، او را «قهرمان مبارزه با تروریسم» توصیف کرد و خواستار آن شد که غرب پاسخ دهد که چرا سپاه در فهرست «گروهک‌های تروریستی» قرار گرفته است؟

دولت آمریکا در فروردین سال ۹۸ و در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی مورد نظر این کشور افزود و دولت جو بایدن نیز سپاه را از این فهرست خارج نکرده است.

از زمان بالا گرفتن اعتراض‌های ۱۴۰۱، تعدادی از افراد و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی خواستار آن شده‌اند که بریتانیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی به‌دلیل نقش این سازمان نظامی-امنیتی در سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، سرکوب معترضان و دیگر اقدامات در منطقه خاورمیانه و همچنین تلاش برای از میان برداشتن مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی، سپاه را به فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر خود اضافه کنند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حالی خواستار تقدیر غرب از سپاه به‌دلیل نقش «امنیت‌ساز» آن در منطقه شده که نیروی دریایی سپاه در سال‌های اخیر بارها اقدام به توقیف کشتی‌ها و نفتکش‌های تجاری در خلیج فارس کرده است؛ اقداماتی که به گفته آمریکا، «ناوبری امن» در این آبراهه را به خطر انداخته است.

بر اساس اعلام مقام‌های آمریکایی، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.

وزیر دفاع آمریکا روز ۲۹ تیر اعلام کرد که در واکنش به تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف- ۳۵ و اف- ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور اعزام ۳ هزار نیروی واحد آبی-خاکی ارتش این کشور را به منطقه تحت پوشش مسئولیت سنتکام صادر کرده است.

از سوی دیگر، ائتلاف نیروهای دریایی به رهبری آمریکا، روز ۲۱ مرداد به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، هشدار داد که تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند تا از خطر توقیف توسط جمهوری اسلامی در امان باشند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG