لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

ارزیابی اهود اولمرت از وعده علی خامنه‌ای برای «مجازات سخت» اسرائیل


در حالی که مقام‌های ارشد ایران انگشت اتهام دربارهٔ ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، را به سمت اسرائیل نشانه گرفته‌اند و از مجازات این کشور صحبت می‌کنند، اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، می‌گوید حمله احتمالی تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی آسیبی به اسرائیل نخواهد زد.

اهود اولمرت در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا دربارهٔ وعده‌ٔ «مجازات سخت» اعلام شده از سوی علی خامنه‌ای و تهدیدهای دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی دربارهٔ «خونخواهی و انتقام» اعلام کرد اگر تهران به دنبال ترتیب دادن عملیاتی مشابه حمله موشکی و پهپادی ۲۵ فروردین امسال علیه اسرائیل باشد، از آن پشیمان خواهد شد.

او با اشاره به آن حمله گفت مقام‌های ایران «درسی که باید از آن عملیات گرفته باشند این است که حتی اگر صدها موشک یا پهپاد را به سوی ما شلیک کنید، آسیبی به ما نخواهد رسید».

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در این گفت‌وگو تأکید کرد پیامش به رهبران ایران این است که «آرام باشید و قبل از هر اقدامی دوباره دربارهٔ آن فکر کنید.»

گفت‌وگوی اختصاصی با اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:33 0:00
لینک مستقیم

او همچنین درباره ترور اسماعیل هنیه نکته مهم را «محاسبات و مفروضات» مقام‌های جمهوری اسلامی دانست و اضافه کرد: «آنها می‌گویند که ما در این عملیات دست داشته‌ایم، بنابراین، اینکه واقعاً کار ما بوده یا نه اهمیت کمتری پیدا می‌کند. این باور [دولتمردان جمهوری اسلامی به مسئول بودن اسرائیل] است که اقدام آن‌ها را در پی خواهد داشت.»

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تصریح کرد که عدم پذیرفتن مسئولیت ترور اسماعیل هنیه از سوی اسرائیل به نوعی به فروکاهی شدت عمل متقابل ایران می‌انجامد.

مانند مواردی در گذشته، مقام‌های اسرائیلی تا به این لحظه دست داشتن در ترور اسماعیل هنیه را رد یا تأیید نکرده‌اند.

با این حال در صورت پذیرش آن که اسرائیل چنین عملیاتی را در پایتخت ایران انجام داده است، تفاوت آن با بیش از ۹ ماه جنگ در غزه که باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی شده، جلب نظر می‌کند.

اهود اولمرت معتقد است شرایط متفاوت دو منطقه عملیاتی به نتایج متفاوتی منجر شده است. او در این زمینه توضیح داد: «رهبران حماس در غزه در تونل‌ها مخفی شده‌اند. آنها اصلاً از تونل‌هایشان بیرون نمی‌آیند. وقتی یکی از آنها، یعنی محمد ضیف، از تونل بیرون آمد، بلافاصله هدف قرار گرفت.»

اشاره آقای اولمرت به ادعای اسرائیل مبنی بر کشته شدن محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس، برمی‌گردد. فردی که از او به عنوان طراح کشتار مهر ماه سال گذشته نام برده می‌شود و البته گروه افراطی حماس می‌گوید همچنان زنده است.

مقام‌های اسرائیلی و به‌ویژه بنیامین نتانیاهو بارها گفته‌اند که «سرِ مار در تهران است» و ایران را مسئول اصلی اقدامات گروه‌های نیابتی در یمن، لبنان و عراق دانسته‌اند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل دربارهٔ این که چرا این کشور رهبران جمهوری اسلامی را هدف عملیاتی مانند آنچه دربارهٔ اسماعیل هنیه رخ داد، قرار نداده‌اند، گفت: «حتی اگر چنین کاری می‌کردیم هم فکر می‌کنم نباید مسئولیت آن را می‌پذیرفتیم.»

او با اشاره به این که طی دو دهه اخیر اسرائیل مسئولیت کشته شدن افراد نظامی و غیرنظامی ایران را نپذیرفته است، افزود: «داشتن و استفاده از این توانایی استثنایی که اسرائیل در اختیار دارد یک مسئله است و صحبت کردن از آن مسئله دیگری. نباید هرآنچه در توان دارید را بر زبان بیاورید.»

  • 16x9 Image

    هومن عسکری

    هومن عسکری تهیه‌کننده ارشد شبکه‌های اجتماعی رادیو فردا است. او پیش از پیوستن به رادیو فردا، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی و قبل از آن خبرنگار بی‌بی‌سی مانیتورینگ بود.

XS
SM
MD
LG