لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

الهه محمدی و نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شدند


نیلوفر حامدی (سمت راست) و الهه محمدی (سمت چپ)، درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده بودند
نیلوفر حامدی (سمت راست) و الهه محمدی (سمت چپ)، درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده بودند

با اعلام رای دادگاه تجدید نظر در پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی، این دو روزنامه‌نگار از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شدند اما این دادگاه حکم پنج سال حبس آنها به اتهام «اجتماع و تبانی» و یک سال حبس برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» را تأیید کرد.

پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» خبر دادند که «پس از تجدیدنظرخواهی نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد.

همزمان شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، نیز گفته است که پرونده او برای رسیدگی دوباره به شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و در نهایت این دادگاه خانم محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه کرد.

این وکیل دادگستری افزود: «با این وجود حکم صادر شده درخصوص دو اتهام دیگر یعنی ۵ سال حبس برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و یک سال حبس برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تایید و پس از ارجاع به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب، رأی قطعی به وکلا ابلاغ شد.

به گفته آقای میرلوحی بر اساس دادنامه دادگاه تجدید نظر، حکم اشد، یعنی پنج سال حبس قابل اجرا است اما البته طبق دادنامه دادگاه تجدیدنظر، حکم اشد (یعنی ۵ سال حبس) قابل اجراست».

وکلای این دو روزنامه‌نگار ابراز امیدواری کرده‌اند که الهه محمدی و نیلوفر حامدی در نهایت مشمول عفو شوند و پرونده آنها با صدور قرار مختومه اعلام شود.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش خبر جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی که شهریور ماه ۱۴۰۱ در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت، بازداشت شدند.

هر دو روزنامه‌نگار، در جلسه پایانی دادگاه خود در سال گذشته همه اتهامات منتسب به خود را رد کرده و تأکید کرده‌اند که در کار روزنامه‌نگاری خود «صدای مردم بودند و به آن افتخار می‌کنند».

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند، اما دی‌ماه پارسال دادگاه تجدید نظر استان تهران، پس از ۱۷ ماه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

با این حال قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

هر دو این روزنامه‎‌نگاران زن ایرانی امسال برنده بیست و یکمین جایزه آزادی مطبوعات «خوزه کوزو» شده‌اند.

این جایزه یادبودی برای «خوزه کوزو» روزنامه‌نگار اسپانیایی است که آوریل سال ۲۰۰۳ در پی شلیک یک تانک آمریکایی به یک هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی در بغداد، کشته شد.

XS
SM
MD
LG