لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

قطع برق در شهرک‌های صنعتی تهران «منجر به اعتراضات خیابانی شد»


قطعی برق در تهران
قطعی برق در تهران

با ادامه خاموشی‌ها در شهرهای مختلف ایران به دلیل کمبود برق، یک مسئول صنفی می‌گوید قطع برق در برخی مناطق صنعتی تهران منجر به اعتراض خیابانی شده است.

مهدی بستانچی، رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی، روز دوشنبه پنجم شهریور نوشت: «دیروز در شهرک صنعتی خاوران به دلیل قطع برق اعتراضات خیابانی صورت‌ گرفت».

این مسئول صنفی در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس افزود که برق شهرک خاوران که «بزرگترین شهرک صنعتی تهران» است، روز دوشنبه قطع بود و قرار است از روز سه‌شنبه هم به مدت ۲۴ ساعت قطع شود.

در هفته‌های اخیر خبرهای متعددی درباره تعطیلی دو هفته‌ای برخی کارخانه‌ها در مشهد به خواست اداره برق، و تعطیلی برخی شیفت‌های شهرک‌های صنعتی در تهران منتشر شد که برخی از آنها تکذیب و اصلاح مقام‌های دولتی را به دنبال داشت.

چند روز پیش نیز صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، گفت قطع برق واحدهای تولیدی فعالیت بخش خصوصی را مختل کرده است.

مهدی بستانچی، رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی، هم در پیام جدید خود گفته است صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی «درحال مرگ‌اند».

در همین حال شرکت توانیر روز دوشنبه اعلام کرد به دلیل گرمای شدید که «طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده»، مصرف برق تمام مشترکان باید ۱۰ درصد کاهش یابد.

سال گذشته میزان ناترازی برق در ایران ۱۶ درصد بود اما این رقم امسال به ۲۲ درصد رسیده است؛ رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران هم هشدار داده کسری برق طی ده سال آینده حتی به ۳۷ درصد نیز خواهد رسید.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد ۱۳ درصد از برق تولیدی کشور در شبکه کهنه و فرسوده انتقال و توزیع تلف می‌شود. این رقم عظیم، معادل ۴۰ درصد از کل مصرف خانگی برق در کشور است.

XS
SM
MD
LG