لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

اردوغان: حمایت مالی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق بر تصمیمات ترکیه تاثیر می‌گذارد


رجب طیب اردوغان می‌گوید برای آمریکا بهتر است که کنار «تروریست‌هایی» که امروز از آنها حمایت می‌کند نایستد.
رجب طیب اردوغان می‌گوید برای آمریکا بهتر است که کنار «تروریست‌هایی» که امروز از آنها حمایت می‌کند نایستد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در آستانه دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت که ادامه کمک‌های مالی واشینگتن به شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق بر اقدامات آتی آنکارا تاثیر خواهد گذاشت.

گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکا عنوان می‌کند که رکس تیلرسون انتظار دارد روزهای پنج‌شنبه و جمعه گفت‌وگوهای دشواری با رجب طیب اردوعان داشته باشد چرا که دو کشور منافع کاملا متفاوتی در سوریه دارند.

ترکیه همواره یگان‌های مدافع خلق در سوریه را سازمانی تروریستی و بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) دانسته که بیش از ۳۰ سال است با آن نبرد می‌کند. اما واشینگتن در جنگ با گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش از یگان‌های مدافع خلق پشتیبانی می‌کند که همین امر خشم آنکارا را برانگیخته است.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در سخنرانی برای اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت: «تصمیم کشور متحد ما در رابطه با حمایت اقتصادی از یگان‌های مدافع خلق به طور حتم بر تصمیماتی که خواهیم گرفت تاثیر می‌گذارد».

این اظهارات به دنبال انتشار برنامه بودجه وزارت دفاع آمریکا در سال آینده میلادی بیان می‌شود که در آن به تامین هزینه برای آموزش و تجهیز نیروهایی که مشغول جنگ با گروه حکومت اسلامی هستند اشاره شده است.

پنتاگون در این برنامه بودجه ۳۰۰ میلیون دلار برای «آموزش و تجهیز» نیروهای سوری و ۲۵۰ میلیون دلار برای مسائل امنیتی پیرامون مرزهای این کشور درخواست کرده است که البته مشخص نیست آیا بخشی از این مبالغ به یگان‌های مدافع خلق اختصاص می‌یابد یا نه.

اما رسانه‌های ترکیه از ماجرا این گونه برداشت کرده‌اند که پنتاگون در سال آینده میلادی ۵۵۰ میلیون دلار به یگان‌های مدافع خلق اختصاص می‌دهد.

در همین حال رجب طیب اردوغان گفت: «برایشان [آمریکا] بهتر است که کنار تروریست‌هایی که امروز از آنها حمایت می‌کنند نایستند. من به مردم ایالات متحده می‌گویم، این پولی که از بودجه آمریکا خرج می‌شود در حقیقت از جیب مردم آمریکا خرج می‌شود».

ترکیه در هفته‌های اخیر دست به عملیات نظامی در منطقه عفرین سوریه زده است که در اختیار کردها قرار دارد.

XS
SM
MD
LG