لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

اردوغان بار دیگر خواستار عادی‌سازی روابط با سوریه شد


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید آنکارا هر زمان که لازم باشد از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای گفت‌وگوهای احتمالی برای احیای روابط بین دو کشور همسایه دعوت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان روز یکشنبه ۱۷ تیرماه با ابراز تمایل برای عادی‌سازی روابط با سوریه به رسانه‌های ترکیه گفت، ما می‌خواهیم روابط خود و کشور همسایه‌مان را به همان سطح گذشته بازگردانیم.

آقای اردوغان در عین حال تاکید کرد که « دعوت برای گفت‌وگو محدود به زمان خاصی نیست و ممکن است تکرار شود».

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ولادیمیر پوتین، همتای روسی او و نخست‌وزیر عراق نیز هردو همین رویکرد را دارند و می‌خواهند در بهبود روابط گام بردارند.

او افزود: «اگر بشار اسد در جهت بهبود روابط با ترکیه گامی بردارد رویکرد ما نیز این است که برای عادی‌سازی روابط با کشور همسایه گام متقابلی برداریم.»

آقای اردوغان حدود ۱۰ روز پیش نیز گفته بود که ملاقات با بشار اسد با هدف عادی‌سازی مناسبات دو کشور محتمل است.

ترکیه از شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ مناسبات خود با دمشق را قطع کرد و در طول جنگ از گروه‌های شورشی مخالف حکومت سوریه حمایت کرد.

ترکیه همچنین برای مقابله با شبه‌نظامیانی که به گفته این کشور امنیت ملی‌اش را تهدید می‌کنند، چندین عملیات نظامی فرامرزی انجام داد و «منطقه امن»ی را در شمال سوریه ایجاد کرد که در حال حاضر نیروهای نظامی ترکیه در آنجا مستقر هستند.

این در حالی است که هفته گذشته به دنبال بروز خشونت‌هایی در شمال غربی سوریه علیه نظامیان ترکیه در داخل خاک این کشور، آنکارا برخی گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور را مسدود کرد.

این خشونت‌ها در پی متهم شدن یک مرد سوری مقیم ترکیه به آزار جنسی دختر بچه‌ای از اقوام خود که خبر آن در شبکه‌های اجماعی بازنشر شد، آغاز و منازل و خودروهای شهروندان سوریه در شهر کایسری ترکیه مورد حمله قرار گرفت و در مواردی به آتش کشیده شد.

در واکنش به این اتفاق‌ها، گروهی از مردم خشمگین از این حملات به هم‌وطنانشان در شهرهای ترکیه، با سلاح‌های گرم و سرد به سربازان ارتش ترکیه در شمال غربی سوریه حمله کردند.

XS
SM
MD
LG