لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

آمار رسمی از افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی در اروپا خبر می‌دهد


هزینه‌های زندگی در اتحادیه اروپا طی دو دهه گذشته به‌صورت چشمگیری افزایش یافته و این هزینه‌ها به دغدغه و نگرانی بیش از ۹۰ درصد شهروندان اروپایی تبدیل شده است.

داده‌های اداره آمار اتحادیه اروپا، یوروستت، نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ هزینه‌های مسکن، از جمله آب، برق، گاز و برق بیش از ۲۴ درصد و هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های غیرالکلی نزدیک به ۱۴ درصد رشد کرده است.

بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ وضعیت معیشت و هزینه‌های زندگی در اتحادیه اروپا بدتر شده است، به‌طوری که نرخ تورم از ۱.۳ درصد در فوریه ۲۰۲۱ به ۱۱.۵ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ اوج گرفته و سپس شتاب رشد تورم روند نزولی گرفته است.

تورم ماه گذشته اتحادیه اروپا در ماه گذشته به ۲.۵ درصد رسیده، در حالی که این رقم در ژوئیه پارسال ۵.۵ درصد بود. نرخ تورم هنوز در برخی کشورها مانند رومانی و بلژیک بالای ۵ درصد است.

آخرین داده‌های مربوط به بخش مسکن یوروستت نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته قیمت خانه در اتحادیه اروپا تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ اجاره‌بها نیز ۲۵ درصد رشد کرده است.

حدود ۶۹ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا صاحب منزل هستند و بقیه مستاجرند. رومانی از این لحاظ بهترین وضعیت را دارد و ۹۵ درصد جمعیت صاحب خانه هستند، اما در آلمان این رقم ۴۶.۵ درصد است و بدترین وضعیت را در میان اعضای اتحادیه اروپا دارد.

برخی مولفه‌ها طی یک دهه گذشته تغییرات قابل توجهی داشته که بیشتر مربوط به تغییرات در سبک زندگی است.

برای نمونه در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۹ درصد جمعیت اتحادیه اروپا در منازلی زندگی می‌کردند که جای کافی و مناسب برای خواب همه اعضا وجود نداشت، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ به زیر ۱۷ درصد رسیده است. هر خانوار به طور متوسط از ۲.۳ نفر تشکیل یافته و برای هر فرد ۱.۶ اتاق وجود دارد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش خانگی نیز از ۹۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۰ به ۷۱۵ کیلوگرم کاهش یافته است. علت این امر، استفاده هر چه بیشتر خانوارها از انرژی‌های پاک است.

این در حالی است که ۵۲ درصد جمعیت اتحادیه اروپا در منازل آپارتمانی زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG