لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

افزایش اقدامات یکجانبه کشورهای اروپایی علیه پذیرش پناهجو


قایق حامل پناهجویان در سواحل جزایر قناری اسپانیا
قایق حامل پناهجویان در سواحل جزایر قناری اسپانیا

یک روز پس از آن که هلند رسماً درخواست خود را برای معافیت از قانون اخیر مهاجرات اتحادیه اروپا به این اتحادیه ارائه کرد، رسانه‌های اروپایی از افزایش تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کاستن سهمیه‌های پذیرش پناهجویان خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه گزارش داد که با وجود تصویب یک پیمان مشترک در اواسط ماه مه در اتحادیه اروپا، بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه اقدامات خود برای محدود کردن ورود مهاجران و محدود کردن اعضای حق پناهندگی به متقاضیان را افزایش می‌دهند.

این افزایش تلاش‌ها همزمان با اقبال بیشتر رای‌دهندگان اروپایی به احزاب راست افراطی در کشورهای مختلف است که برنامه‌های ضدمهاجرتی را در صدر سیاست‌های خود اعلام کرده‌اند.

برقراری مجدد کنترل‌ها در سراسر مرزهای آلمان، ساخت اردوگاه‌های نگهداری پناهجویان خارج از اتحادیه اروپا توسط ایتالیا و تعلیق رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی از متقاضیان سوری در قبرس ازجمله این اقدامات تازه است.

همزمان، تصویب قوانینی که اجازه بازگرداندن پناهجویان در مرزهای فنلاند به لیتوانی را می‌دهد و درخواست هلند برای خروج از پیمان مهاجرتی اتحادیه اروپا پیش از آن که این پیمان در سال ۲۰۲۶ اجرا شود، از دیگر تلاش‌های اخیر کشورهای اروپایی در زمینه خودداری از پذیرش پناهنده بیشتر است.

خبرگزاری فرانسه افزود که با این توجیه که دولت‌ها تلاش دارند با شرایط «اضطراری» یا «بحرانی» مقابله کنند، درخواست معافیت‌ها یا کنارگذاشتن قوانین مشترک تعریف‌شده توسط اتحادیه اروپا در حال افزایش است.

در حالی که کنترل مرزهای آلمان برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی از روز دوشنبه گذشته آغاز شده، کمیسیون اروپا از آلمان خواست که این اقدام «باید کاملاً استثنایی» و «متناسب» باقی بماند.

فلوریان ترونه، متخصص مسئله پناهجویان و استاد دانشگاه در بروکسل به خبرگزاری فرانسه گفت که آلمان با این اقدامِ خود در حال ارسال پیامی قوی به افکار عمومی این کشور و همچنین سراسر اروپاست.

آلمان که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ پذیرای بیش از یک میلیون پناهنده، عمدتاً سوری بود، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بیش از یک میلیون اوکراینی آواره را نیز پذیرفته است.

آقای ترونه گفت که فشار مهاجرت با بیش از ۵۰۰ هزار درخواست پناهندگی ثبت شده در اتحادیه اروپا در شش ماهه اول سال جاری میلادی واقعی است و آلمان که به تنهایی حدود یک چهارم این درخواست‌ها را ثبت کرده ، از دیگر کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای جنوب اروپا انتقاد و آنان را متهم می‌کند که به پناهجویان برای تردد بدون کنترل از مرزهای شمالی خود اجازه می‌دهند.

تظاهرات ضد پذیرش پناهجویان در ایرلند، پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
تظاهرات ضد پذیرش پناهجویان در ایرلند، پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بر اساس قانون فعلی، درخواست پناهندگی از سوی پناهجویانی که وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، باید در اولین کشوری که متقاضی وارد آن می‌شود ثبت شود.

به همین دلیل کشورهایی که در خط مقدم ورود پناهجویان هستند، مثل یونان و ایتالیا، دیگر کشورها را متهم می‌کنند که بار اصلی پناهجویان را بر عهده آنان انداخته‌اند.

با آغاز این اقدام آلمان، کارشناسان ارزیابی کرده‌اند که دیگر کشورها تشویق شوند دست به اقدامات یکجانبه بزنند.

وزیر امور مهاجران هلند که از حزب راست افراطی این کشور است روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که درخواست معافیت از قوانین اتحادیه اروپا در مورد پناهندگی را ارائه کرده است.

تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا در شرایطی است که برخی از این کشورها به ویژه آلمان با بحران کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه هستند.

به همین دلیل، آلمان سیاست پذیرش هدفمند مهاجران را در پیش گرفته است.

برلین در ماه سپتامبر با کنیا و ازبکستان برای جذب کارگران واجد شرایط در زمینه‌هایی مانند فناوری اطلاعات یا مراقبت‌های پزشکی توافق هایی را امضا کرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG