لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

اتحادیه اروپا ماموریت در دریای سرخ را آغاز کرد؛ احتمال غرق شدن یک کشتی پس از حمله حوثی‌ها


ائتلافی به رهبری آمریکا پیشتر عملیات حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرده بود
ائتلافی به رهبری آمریکا پیشتر عملیات حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرده بود

اتحادیه اروپا برای نخستین بار ماموریت ائتلاف نظامی دریایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در مقابل حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ را آغاز کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۳۰ بهمن گزارش داد که مقر فرماندهی این ماموریت، با نام یونانی «آسپیدس» (سپر)، در شهر لاریسا در مرکز یونان با فرماندهی واسیلیسون گریپاریس، نظامی بلندپایه یونان خواهد بود. این شهر همچنین مقر نیروی هوایی یونان و پایگاه‌های ناتو است.

ائتلافی به رهبری آمریکا پیشتر عملیات حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرده بود، اما اتحادیه اروپا می‌خواهد ائتلاف جداگانه خود را داشته باشد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ماموریت «آسپیدس»، موقعیت‌یابی و همراهی کشتی‌ها برای حفاظت از آن‌ها در چند حوزه از آب‌های منطقه، از جمله تنگه باب‌المندب است.

حوثی‌های مورد حمایت ایران طی ماه‌های گذشته حملات زیادی به کشتی‌های باری در این تنگه و دریای سرخ انجام داده و ائتلاف به رهبری آمریکا نیز بارها مواضع حوثی‌ها را بمباران کرده است.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد شمار کشتی‌هایی که از تنگه باب‌المندب می‌گذرند تقریبا نصف شده و هزینه حمل کالا از آسیا به اروپا یا بالعکس، دو برابر شده است.

عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر نیز روز دوشنبه اعلام کرد درآمد این کشورش از کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز هم‌زمان اعلام کرد تنها اروپایی‌ها نیستند که از حملات حوثی‌ها آسیب می‌بینند، بلکه کل صنعت کشتیرانی بین‌المللی در معرض خطر قرار گرفته است.

هم‌زمان با راه‌اندازی ائتلاف نظامی دریایی اروپا، حوثی‌ها یک کشتی آمریکایی حامل گندم را هدف حمله موشکی قرار دادند.

شرکت امنیت دریایی «امبری» بریتانیا می‌گوید این کشتی با پرچم یونان در ۱۰۰ مایلی بندر عدن مورد حمله دو موشک قرار گرفت، اما موشک‌ها در ۱۰ تا ۱۵ متری کشتی در آب سقوط کردند.

روز یکشنبه نیز یک کشتی باری ثبت‌شده در بریتانیا درتنگه باب‌المندب مورد حمله قرار گرفت و به‌شدت آسیب دید.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی که با پرچم کشور بلیز در آمریکای مرکزی حرکت می‌کرد،‌ بعد از هدف قرار گرفتن، در خطر غرق شدن است.

یحیی سریع گفت خدمه این کشتی با نام «روبیمار» در امنیت هستند، اما خود کشتی به شدت آسیب دیده و احتمال غرق شدن آن وجود دارد.

او همچنین مدعی شد گروه حوثی‌ها یک پهپاد آمریکایی را بر فراز بندر حدیده یمن سرنگون کردند.

شرکت امنیتی «ال‌اس‌اس-ساپو» که مسئولیت حفاظت از کشتی «روبیمار» را بر عهده دارد، خبر داده خدمه کشتی بعد از اصابت دو موشک توسط حوثی‌ها تخلیه شدند.

بر اساس این گزارش، آنها وارد یک کشتی تجاری دیگر شدند که آنها را به جیبوتی برد.

یک مسئول این شرکت امنیتی به خبرگزاری رویترز گفت: «مطلعیم که آب به کشتی نفوذ کرده است. اکنون هیچکس در آن نیست و مدیران به دنبال گزینه‌هایی برای حرکت دادن آن با یدک‌کش هستند.»

در همین حال آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه برخی مواضع حوثی‌ها را مورد حمله قرار دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG