لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

روسیه از سرنگونی شش پهپاد اوکراینی خبر داد؛ بورل: در حال آماده کردن تعهدات امنیتی بلندمدت به کی‌یف هستیم


آتش‌سوزی در یک انبار غله در «اومان» در منطقه چرکاسی اوکراین پس از حمله پهپادی روسیه
آتش‌سوزی در یک انبار غله در «اومان» در منطقه چرکاسی اوکراین پس از حمله پهپادی روسیه

روسیه از ساقط کردن شش پهپاد اوکراینی خبر داد؛ بورل: در حال آماده کردن تعهدات امنیتی بلندمدت به اوکراین هستیم

در پی انتشار گزارش اطلاعاتی بریتانیا از آماده شدن روسیه برای جنگی بلندمدت با اوکراین، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید این اتحادیه در حال آماده کردن تعهدات امنیتی بلندمدت به اوکراین است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۹ مهر پس از دیدار با وزیر دفاع اوکراین در کی‌یف، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، گفت اوکراین نیاز فوری به کمک‌های نظامی دارد.

او گفت در دیدار با رستم عمراف، وزیر دفاع جدید اوکراین، در مورد حمایت‌های نظامی مستمر اتحادیه اروپا از این کشور مذاکره کرده است.

نهاد اطلاعاتی ارتش بریتانیا روز جمعه در گزارشی از آماده شدن روسیه برای جنگی بلندمدت با اوکراین خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد هفت کشور عضو اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته اقدام به سفارش خرید مهمات توپخانه‌ای کرده‌اند تا هم انبارهای تسلیحاتی خالی شده خود را پر کنند و هم تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کنند.

در این میان، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از ساقط کردن شش پهپاد اوکراینی در مناطق غربی و جنوبی روسیه خبر داد و گفت که یکی از پهپادها در جنوب منطقه «کراسنودار» و پنج پهپاد دیگر در غرب منطقه «اسمولنسک» توسط سامانه‌های ضدهوایی ساقط شده‌اند.

این گزارش بدون اشاره به خسارات مادی احتمالی، می‌افزاید حملات پهپادی اوکراین تلفات انسانی نداشته است.

اوکراین به ندرت حملات پهپادی به خاک روسیه را تایید می‌کند و در این مورد نیز سیاست سکوت در پیش گرفته است.

کی‌یف نیز روز یکشنبه اعلام کرد روسیه طی شب گذشته با چندین پهپاد به اوکراین حمله کرد.

این گزارش می‌افزاید طی این حملات دست‌کم پنج نفر زخمی شدند که بیشتر آن‌ها ساکن منطقه خرسون بودند. اوکراین پارسال این منطقه را از اشغال نیروهای روسی آزاد کرد.

فرماندار منطقه چرکاسی نیز از زخمی شدن یک نفر در این استان خبر داده‌ و گفته است روسیه شب گذشته زیرساخت‌های صنعتی در شهر «اومان» را مورد حمله پهپادی قرار داد و یک انبار غلات دچار آتش‌سوزی شد.

مقامات شهر «کریفیی ریه» اوکراین نیز از خسارات حملات پهپادی روسیه به خطوط انتقال گاز و برق خبر دادند.

کنگره آمریکا روز یکشنبه در حالی که در آخرین لحظه بودجه‌ای برای تعطیل نشدن موقت دولت جو بایدن تصویب کردند، ماده‌ای از لایحه بودجه برای اختصاص یک بسته کمک مالی به اوکراین را حذف کرد.

از زمان تهاجم گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲، کنگره آمریکا حدود ۱۱۳ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات، کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را تصویب کرده است.

جو بایدن روز یکشنبه در بیانیه‌ای به همراه امضای قانون بودجه موقت گفت که از کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا «انتظار دارد به تعهد ایالات متحده نسبت به مردم اوکراین پایبند باشد و حمایت‌های لازم برای کمک به اوکراین در این لحظه حساس را تضمین کند».

در همین حال، رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه سنا نیز اعلام کردند که موضوع بسته جدید کمک به اوکراین در هفته‌های آینده مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت: «ما از تلاش‌های اوکراین برای دفاع از حاکمیت خود در برابر تجاوز وقیحانه پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] حمایت می‌کنیم».

اخیرا آقای زلنسکی در سفر خود به آمریکا برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت اوکراین برای پیروزی علیه تجاوز روسیه نیازمند کمک‌های مالی و نظامی آمریکا است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG