لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را به دلیل حمایت از جنگ اوکراین تمدید کرد


پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹
پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹

شورای اتحادیه اروپا در بروکسل می‌گوید کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفته‌اند تحریم‌های کنونی علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کنند.

این شورا روز دوشنبه ۲۵ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای دلیل این تصمیم را «حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانهٔ روسیه علیه اوکراین، گروه‌ها و نهادهای مسلح خاورمیانه و منطقهٔ دریای سرخ» اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که شورای اتحادیه اروپا در اوایل فروردین‌ماه امسال دوباره از «طرف‌های ثالث» جنگ روسیه علیه اوکراین مانند جمهوری اسلامی خواسته تا «فوراً حمایت مادی» خود از این جنگ را متوقف کنند.

این شورا پس از این هشدار در ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد که تحریم‌های خود در زمینه صنایع پهپادی جمهوری اسلامی و افرادی را که در این صنایع مشارکت دارند، تشدید خواهد کرد.

در همین راستا در خرداد و تیر امسال اتحادیه اروپا افراد و نهادهای بیشتری را که به جمهوری اسلامی وابسته هستند، به لیست تحریم‌های خود افزود.

اوکراین و کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که با صادرات پهپادهای تهاجمی خود به روسیه در میانه جنگ اوکراین از تجاوز نظامی مسکو به کشور همسایه خود حمایت کرده است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

با این حال حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در نیمه شب ۲۵ فروردین نیز عامل دیگری برای اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران شد و وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه را به توافق بر سر گسترش تحریم‌های آن واداشت، توافقی که روز سوم اردیبهشت در لوکزامبورگ حاصل شد.

از سوی دیگر گروه‌های نیابتی ایران در سوریه، لبنان و عراق از زمان آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه پارسال حملاتی به نیروهای آمریکایی و خاک اسرائیل داشته و شورشیان حوثی نیز کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب را بارها مورد هدف قرار داده و دریانوردی در این منطقه را با ریسک بالایی مواجه کرده‌اند.

بر این اساس برخی کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال فشار بر دیگر اعضا هستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی این نهاد اروپایی به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شود.

اما مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که هنوز مبنای قانونی برای چنین اقدامی پیدا نکرده‌اند و مطمئن نیستند که همه اعضای اتحادیه اروپا از آن حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG