لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

رئیس نشست اعضای برجام در وین درباره دستیابی به توافق هسته‌ای «اطمینان» داد


انریکه مورا، معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا
انریکه مورا، معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا

معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید نسبت به دستابی به توافق هسته‌ای (میان ایران و آمریکا) «اطمینان» دارد.

انریکه مورا که همزمان رئیس نشست اعضای برجام است روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت «کاملا مطمئن» شده که توافق نهایی برای احیای برجام حاصل خواهد شد.

آقای مورا در ادامه گفت اعضای برجام طی ۱۰ روز گذشته پیشرفت های «اساسی» در مذاکرات داشتند اما مسائلی نیز وجود دارد که روی آن‌ها باید کار شود و هفته آینده کمیسیون مشترک برجام دوباره نشستی خواهد داشت و کار روی آن‌ها را ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به این سوال که «آیا در دور آتی نشست برجام توافق حاصل خواهد شد»، گفت نمی‌تواند ریسک چنین پیش‌بینی را بر عهده بگیرد، اما مطمئن است که توافق (در آینده) به دست خواهد آمد.

قبلا گزارش‌هایی درباره تلاش اعضای برجام برای رسیدن به توافق تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه آینده منتشر شده بود.

همزمان میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام نیز اعلام کرده که نمایندگان کشورهای عضو برجام بر این عقیده هستند که در دور جدید مذاکرات، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و «در آستانه رسیدن به توافق» هستند.

او با انتشار توئیتی ابراز امیدواری کرد که دور آتی نشست برجام در هفته آینده، آخرین نشست باشد.

دور چهارم نشست برجام از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «هیات‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند».

این گزارش می‌افزاید پیش‌نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز «برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است».

هیات‌ها در پایان این دور از گفت‌وگوها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر مذاکرات هفته آینده دوباره از سر گرفته شود.‎

هنوز زمان برگزاری نشست آتی اعلام نشده است.

در این میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین گفت که رهبر جمهوری اسلامی «همین چند هفته پیش دستوری دربارهٔ وین دادند که من همان را ابلاغ کردم تا انجام شود».

او اضافه کرد که «تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله هست و الان هم راجع به وین هست».

حسن روحانی جزئیاتی در مورد «دستور» آیت‌الله خامنه‌ای در مورد این مذاکرات نداد.

علی خامنه‌ای همواره در سخنرانی‌های خود نسبت به توافق هسته‌ای و هرگونه موافقتی با طرف‌های غربی با شک و تردید زیاد سخن گفته، اما حسن روحانی روز چهارشنبه نسبت به احیای برجام ابراز امیدواری کرد و گفت: «ما همین امروز هم قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، صحفه توئیتر اولیانوف، ایرنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG