لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

اتحادیه اروپا: تنها معجزه می‌تواند باعث پیشرفت مذاکرات برگزیت تا آخر اکتبر شود


ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا

رئیس کمیسیون اروپا اعتقاد دارد تنها «معجزه» می‌تواند باعث شود که بریتانیا در ماه آینده میلادی مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر روابط آینده خود با این اتحادیه را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان کلود یونکر روز جمعه هفتم مهر با اشاره به مذاکرات اولیه بریتانیا با اتحادیه اروپا بر سر مسائلی چون حقوق مهاجران خارجی در بریتانیا، مرز بریتانیا با کشور ایرلند که عضو این اتحادیه است و پرداخت‌های مالی بریتانیا گفت که این مذاکرات هنوز آن‌قدر پیش نرفته است تا بتوان به مرحله بعدی رسید.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا امیدوار است درحاشیه نشست اتحادیه اروپا در استونی دیداری غیررسمی با رهبران این اتحادیه داشته باشد تا آنها را ترغیب کند از بحث چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه و شرایط آن فراتر روند و درباره آینده روابط طرفین مذاکره کنند.

در عین حال بریتانیا مصمم است که در اجلاس بروکسل که روزهای ۱۹ و ۲۰ اکتبر (۲۷ و ۲۸ مهر) برگزار می‌شود به پیشرفتی در این زمینه نائل آید، اما رئیس کمیسیون اروپا نسبت به این مسئله خوشبین نیست.

آقای یونکر اظهار داشت: «تا آخر ماه اکتبر شاهد هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهیم بود، مگر آن که معجزاتی به وقوع بپیوندد».

رویترز می‌نویسد که اظهارات کمیسیون اروپا را دیگر رهبران اتحادیه اروپا نیز به نوعی دیگر تکرار کرده‌اند از جمله مارک روته نخست‌وزیر هلند گفته که طرفین به «یک معجزه کوچک» نیاز دارند تا قبل از اجلاس بروکسل بتوانند به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند.

لئو ورداکار نخست‌وزیر ایرلند نیز گفته که «کاملا پیداست هنوز کارهای خیلی زیادی مانده که باید انجام شود».

این اظهارات اما می‌تواند آب سردی باشد روی ترزا می که می‌خواهد به سرعت بحث را به سمت آینده روابط تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا بکشاند. اتحادیه اروپا پیش از این تاکید کرده بود که بریتانیا قبل از هر توافقی باید بدهی‌های خود را بپردازد.

ترزا می به تازگی پیشنهاد داده که پس از خروج بریتانیا یک دوره انتقالی «دو ساله» در نظر گرفته شود که طی آن دو طرف بتوانند جزییات نهایی برگزیت را مشخص کنند. وی همچنین وعده داده که لندن در مارس ۲۰۱۹، بدهی خود به صندوق مشترک این اتحادیه را می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG