لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با دو پرونده روسیه را محکوم کرد


آنا پولیتکووسکایا روزنامه‌نگار سال ۲۰۰۶ در مسکو به ضرب گلوله به قتل رسید
آنا پولیتکووسکایا روزنامه‌نگار سال ۲۰۰۶ در مسکو به ضرب گلوله به قتل رسید

دادگاه حقوق بشر اروپا در دو قضاوت جداگانه روسیه را به خاطر تحقیقات مربوط به قتل آنا پولیتکووسکایا، روزنامه نگار تحقیقی، و نحوه برخورد با گروه موسیقی و نمایشی پوسی رایوت محکوم کرد.

این دادگاه در حکم خود در مورد پرونده آنا پولیتکووسکایا که سال ۲۰۰۶ در مسکو به ضرب گلوله به قتل رسید می‌گوید: «دولت روسیه برای شناسایی فرد یا افرادی که دستور این قتل را صادر کرده‌اند تحقیقات لازم را انجام نداده است.»

آنا پولیتکووسکایا، منتقد ولادیمیر پوتین که در گزارشات جسورانه خود فساد مالی در سطوح عالی روسیه و نقض گسترده حقوق بشر در چچن را افشا کرد روز ۷ اکتبر ۲۰۰۶ در منزل خود در مسکو به ضرب گلوله به قتل رسید.

در سال ۲۰۱۴ دو مرد به جرم مشارکت در قتل این روزنامه نگار به حبس ابد و سه مرد دیگر به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

اما اعضای خانواده و همکاران خانم پولیتکووسکایا می‌گویند تا زمانی که آمران قتل او شناسایی و مجازات نشده‌اند عدالت اجرا نمی‌شود.

این روزنامه نگار در روز تولد ولادیمیر پوتین به قتل رسید و به گمانه‌زنی‌ها دامن زده که گویا این قتل «هدیه‌ای» به رییس جمهور روسیه بوده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم دوم خود گفت با اعضای گروه موسیقی و نمایشی پوسی رایو ت غیرانسانی و تحقیر آمیز رفتار شده و حقوق آنها برای برخورداری از یک محاکمه عادلانه و آزادی نقض شده است.

اعضای این گروه در سال ۲۰۱۲ به خاطر اجرای نمایشی در اعتراض به بازگشت ولادیمیر پوتین به مقام ریاست جمهوری بازداشت شدند. آقای پوتین در آن زمان نخست وزیر بود.

این دادگاه در حکم خود به روسیه دستور می‌دهد که به سه عضو این گروه ۷۲ هزار یورو غرامت پرداخت کند.

اعضای گروه پوسی رایوت به خاطر اجرای این نمایش که خواندن دعا به سبک موسیقی پانک در یکی از کلیساهای جامع شهر مسکو بود به «اوباشگری با انگیزه نفرت مذهبی» متهم و به دو سال زندان محکوم شدند.

حکم زندان یکی از اعضای گروه در دادگاه فرجام لغو شد و دو عضو دیگر آن در دسامبر ۲۰۱۳ طبق فرمان عفوی که مجرمان غیرخشونت بار را شامل می‌شد از زندان آزاد شدند.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG