لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

معرفی روسای شورا، کمیسیون و سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ کالاس جانشین بورل شد


از راست: آنتونیو کوستا، نخست وزیر سابق پرتغال، اوسولا فون درلاین و کایا کالاس
از راست: آنتونیو کوستا، نخست وزیر سابق پرتغال، اوسولا فون درلاین و کایا کالاس

سران اتحادیه اروپا بامداد جمعه، هشتم تیرماه، با معرفی اورسولا فون درلاین، سیاستمدار آلمانی، به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، برای پنج سال دیگر موافقت کردند.

همچنین آنتونیو کوستا، نخست وزیر سابق پرتغال، به عنوان جانشین شارل میشل رئیس شورای شورای اروپا و کایا کالاس، نخست وزیر استونی به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و جانشین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معرفی شدند. خانم کالاس به دلیل مواضع سرسختانه خود در قبال روسیه شهرت دارد.

این سه نفر به عنوان سران سه نهاد ارشد اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا، وظیفه تصمیم‌گیری برای آینده بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان را برعهده خواهند داشت.

در حالی که انتصاب جانشین شارل میشل توسط رهبران اتحادیه اروپا انجام می‌گیرد، انتخاب دو نفر دیگر، فون درلاین و کایا کالاس نیاز به تایید نمایندگان پارلمان اروپا دارد.

انتخابات پارلمان اروپا که حدود سه هفته پیش انجام گرفت شاهد تغییراتی از جمله گرایش این پارلمان به سمت احزاب دست راستی بود و به‌ویژه ضربه بزرگی به احزاب حاکم در فرانسه و آلمان وارد کرد.

اما سه حزب اصلی با توجه به قدرت گرفتن حزب راست افراطی به ریاست جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که اکنون سومین حزب بزرگ در پارلمان اروپا به شمار می‌آید موفق شدند اکثر کرسی‌ها را حفظ کنند.

بر اساس معاهدات اتحادیه اروپا، انتخاب نامزدهایی که پست کلیدی دارند باید بازتاب‌دهنده نتیجه انتخابات باشد و باید این کرسی‌ها را بین رقبای پیروز به اشتراک بگذارند.

سران اروپا در نشست قبلی خود که اوایل ماه جاری میلادی، ژوئن، برگزار شد نتوانستند درباره رهبران پست‌های کلیدی این اتحادیه به توافق برسند.

جورجیا ملونی از توافق سه حزب اتحادیه اروپا انتقاد کرده و گفته در این توافق خواسته شهروندان اتحادیه اروپا که به گفته او خواستار قوی‌تر شدن اروپا هستند درنظر گرفته نشده است.

دونالد توسک نخست وزیر لهستان که بخشی از تیم مذاکره‌کننده برای پیشنهاد پست‌های کلیدی بود گفته است که موضع مشترک سه جریان اصلی اتحادیه اروپا تنها برای تسهیل روند انتصاب‌ها در پست‌های کلیدی بوده و کنار گذاشته شدن جورجیا ملونی هدف نبوده است.

بر اساس روند پیچیده تقسیم قدرت در اتحادیه اروپا، رهبران حق دارند رئیس بعدی کمیسیون اروپا را معرفی کنند، که مسئول تدوین سیاست‌های اتحادیه اروپا در همه امور کلان، از آب و هوا تا بودجه مشترک است.

وظیفه رئیس شورای اروپا همزمان با این که نمایندگی اتحادیه اروپا را در صحنه جهانی به عهده دارد میانجیگری در معاملات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز هست.

XS
SM
MD
LG